Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 26 maj 2009

Personval igen

Av Krister - 26 maj 2009 20:15

 Antingen skall vi ha personval där man röstar på PERSON och inte parti. Dvs har partiet godkännt en kandidat får man väl hoppas att åsikterna är kända. Man får väl hoppas att de som plockade fram de från Uppdrag Gransknings valstugeprogram, visste om alla de mörka åsikter dessa hade. Eller har dessa aldrig yppats inför någon annan, utan först vid TV. Never in my mind att jag tror detta.


Om jag kryssar för en kandidat gör jag det förhoppningsvis för att jag anser politiken denne står för är bra. Inte för att namnet är tjusigt. Men det finns väl å andra sidan inte någon som tror att bara för att man röstar in en viss person så blir det precis som denna lovat. Kan man inte veta ens om man röstar in Reinfeldt eller Sahlin.


 Mina värderingar kan vara nära ett visst partis officiella UTOM i en viss fråga där jag vill ha in NN i stället. Då förväntar jag mig givetvis att han/hon skall stå upp för detta när jag givit förtroende. Jag förväntar mig givetvis att detta skall accepteras även av partiledningen som godkännt personvalet. Varför annars vara positiv?


 Men eftersom nu verkligheten är en annan så blir det nog soffan 2010. Vad gäller årets val vill jag inte bidra till att en union som påstår sig vara bekymrad över ekonomin inom denna, godkänner vansinniga löner och skatteregler. Eller att alla beslutsfattare flyttar till annat land med viss intervall. Där avstår jag också det valet. 


 Kompromisser blir det väl om man röstar in en massa folk som har egna åsikter. Men så är det väl ändå.  det blir inte bara för MOna att bestämma utan att komma överens med de övriga. Eller för Reinfeldt.


 Personligens ser jag fram emot en riksdag som efter nästa val innehåller SD. Inte för att jag gillar deras politik, men för att se det samarbete som plötsligt kommer att ske. Eller blir det så? KD-ledaren har ju sagt att han inte kan utesluta att regeringen måste få hjälp av detta parti.

 Samtidigt: vad är det för demokrati som spottar på dem som röstar SD?  Hur är det med devisen: "Jag gillar inte din åsikt men kommer att slåss för din rätt att få framföra den".  den gäller sannerligen inte alltid...


  

 
 
Gubbfan

Gubbfan

27 maj 2009 09:44

Det här med att rösta är ett problem för dig. I vår form av demokrati är det gudskelov din rättighet att avstå eller inte avstå från att rösta.
Jag är "frälst" på mitt sätt men vill inte tvinga på någon mina åsikter, möjligen få ett meningsutbyte med chans att förstå var jag har fel i mina idéer.
Sedan är jag orolig för att SD kommer in i riksdagen, eftersom jag inte litar på de övriga partiernas partistrateger. Man vet inte vad de kan hitta på för att få över SD-väljarna.
Sedan håller jag med om att man blir rätt trött på alla vinklade rapporter, trött på alla politiker som aldrig ljuger, men heller aldrig säger hela sanningen. Det där om ljuger lär inte gälla Maud Olofsson hörde jag i radion häromsistens.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards