Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 6 juni 2009

AF mm

Av Krister - 6 juni 2009 22:39

 Jo förresten. Om det är någon som undrar. Jag har ju tidigare meddelat vissa problem med AF och min påbörjade kurs. AF tänker låta mig fullfölja denna. De dagar jag egentligen har kvar kommer troligen att ta slut, men af tänker lösa det på något sätt. Har man lovat.

 Däremot kan man ju undra om det är en vettig utbildning att läsa till USK när även kommuner och landsting sparar. Min kommun kommer tex att satsa mindre på timvikarier och istället (försöka) klara sig med befintlig personal. Men man får väl flytta om det blir nödvändigt.


 Andra sätt som landstinget tänker spara pengar på. Min sambo har problem med hörseln. Troligen behöver hon hörapparat. Detta var i mitt landsting samma sak som gratis. Patienten betalade undersökning/utprovning med 800:- och övriga kommuninvånare betalade solidariskt apparaten. Nu finns ett tillfälligt direktiv som säger att hörapparaten bara får kosta kring 3500:-. Ett framtida beslut väntas som kommer att ta bort även detta, så att patienten skall betala hela kostnaden själv. Kostnaden för en hörapparat kan bli det dubbla. Det kommer tex att innebära att min sambo inte kommer att få råd med sin hörapparat.


 Mer om min sambo. Hon har ju halv pension och resten sjukskrivning. Nuvarande regering har ju kommit på att det är bättre att satsa på denna kategori än arbetslösa ungdomar. En uppfattning man lätt får i alla fall.

 Så efter en arbetsprövning, utredning av arbetsprövarna och av af och fk har beslutats om ny arbetsprövning.  Denna gång på en plats som passar min sambos problem bättre.  Hon trivs och det KAN leda till anställning på halvtid. (Heltid om fk anser detta möjligt) Med ett tillägg dock, från af: Om nu Reinfeldt skakar fram pengar så det blir möjligt. Lönebidrag alltså.


 SÅ fugerar det alltså ute i den riktiga världen: Regeringen beslutar att fk skall undersöka vilka med förtidspension/sjukpension som KAN arbeta för att de sedan skall börja med det. Vilket givetvis är bra eftersom min sambo VILL arbeta. Dock glömde visst regeringen se till att pengar för att anställa med lönebidrag kommer att finnas tillgängliga....


Men man kan ju inte få allt här i världen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards