Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

Kultur

Av Krister - 10 juni 2009 09:56

 I går pratade vi kultur i skolan. Då inte bara det som kallas finkultur:teater, musik,böcker... utan även andra aspekter. Vi gick lite djupare in på det hela:

  

   Kultur är det som kategoriserar en folkgrupp eller ett

   visst samhälle, ett sätt att leva och att prägla sin livs-

   miljö. Kultur definieras då som gemensam livsform


 Vi kom då givetvis(?) att diskutera språket. Idag är det ju inom vissa grupper OK att säga "hora" om någon. Det anses tydligen ok även när man är lite mer vänskaplig. Används inte alltid som ett skälsord. Tydligen. Tycker det är tråkigt och visar på brist på  respekt. Eller så har ordet tappat sin betydelse...


 Å andra sidan är jag tråkigare än så. Tycker tom att vanliga svordomar används allt för flitigt. Det är så enkelt att kasta ur sig ett "jag mår så dj...a illa".  Detta beror inte på kristna värderingar utan bara att det är så slappt att kasta ur sig en svordom. Istället för att tänka efter om det kanske finns ett bättre förstärkningsord.  Det som är riktigt intressant är att människor som kallar sig kristna även använder svordomar för att förstärka sitt budskap

 DESSUTOM tappar ordet sin kraft om det alltid används.

 
 
Maria

Maria

10 juni 2009 15:12

Usch vad jag tog åt mig.. haha.... jag är duktig på att svära.. tyvärr!
Tycker själv att det låter Väldigt illa och kommer alltid på mig själv när det fula ordet redan är ute ur min mun.
Får skylla på min uppväxt där det användes mycket fula ord.. Hoppas nu bara ingen i familjen läser min kommentar i din blogg.. ;)

http://bijeda.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

11 juni 2009 10:14

Jag måste hålla med i din klagan över språket.
Det svärs för mycket. Jag reagerar alltid illa när folk svär eller använder ett slarvigt språk.
Det sägs att språket styr tanken, tanken styr språket. Det är så viktigt att vi kan kommunicera på ett klart och förståeligt sätt. Med ett slarvigt eller dåligt språk gör vi det onödigt svårt.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards