Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under juni 2009

Av Krister - 24 juni 2009 20:39

 Visst kan väl naturen ibland vara helt underbar...




Av Krister - 24 juni 2009 18:32

 Inom hemtjänsten används bl.a bilar som transportmedel. (Cykel och apostlahästarna andra) "Min" grupp har ett antal till förfogande. Knappt två veckor har jag varit på denna arbetsplats. Sista dagarna har TVÅ bilar plötsligt lagt av. Tvärdog. Den ena kunde startas ett par gånger men lade sedan av för gott. Man kan undra varför.  Olika chaufförer? Olika körsätt? Men det skall väl en bil klara av. Dåligt bilmärke? Eller kanske helt enkelt slumpen som gjorde att det hände med så kort marginal.

 Å andra sidan kan väl konstateras att en del bilar får ibland stå ut med mer än om det körts en egen bil 


  Så nu har man en lånebil. En cabbe..


Av Krister - 23 juni 2009 19:09

 Jag och in sambo bor på "landet". Har därmed trädgård med vad där tillhör. Som tex gräsmattor och blommor.

 Detta har våra grannar också....

 Något vi förundras över nu så här under gassande dagar är bevattningstraditioner. I våra ögon är dessa hos allt för många alldeles galna. Väldigt många av våra grannar -- och inte bara dom utan vart man än åker bland villaträdgårdar -- ser man samma sak -- vattnar i gassande sol och gärna mitt på dagen eller tidig eftermiddag.

 Den i MITT tycke mest vansinniga tiden att vattna, när det är som varmast och avdunstningen är som störst DÅ står spridarna på för fullt.

 Voffor gör di på dette viset??


 Personligen lägger jag inte en droppe vatten på mina gräsmattor. Visst blir de gula om sommardagarna med hetta blir många. Men jag vet av erfarenhet att även efter detta återtar gräsmattan sin härliga färg bara det börjar regna igen.

 1981 flyttade jag till denna tomt och de första åren var även jag en vattnare, måste tyvärr erkännas. Men de flesta av mina grannar är inte nybörjare utan har gjort på detta sätt under många år.


 Blommor och annat krävande vattnar jag på kvällstid. Sällan före 20. Den tidpunkt då betydligt mer av vattnet kommer dit det skall och inte försvinner upp.


Av Krister - 22 juni 2009 21:26

 Det finns en bra kristen poet. Eller sångförfattare om man så vill. Ingemar Olsson heter han. Han har gjort en massa tankvärda texter. Nedan inte att förglömma:


         Tiden är väldigt lång och läker alla sår 

         Det har jag hört en gång, men det är inte så

         Tiden är kort, som en rök stiger opp

         Och försvinner runt omkring 

         Tiden är kort och läker ingenting


          Kärleken är en makt som ingen kan förstå

          Det har man också sagt, och det är faktiskt så

          Vågor mot land sköljer upp på en strand 

          Allt i sanden suddas ut

          Kärleken finns när tiden tagit slut


          Den finns när allt omkring försvinner

          Består när tiden måste gå

          En kraft som ingen övervinner'

          En makt som ingen kan rå på


          Livet är här och nu en kort och liten tid

          Dagarna blir till år och dom är snart förbi

          Kärleken finns i en evighet minst

          Jag vill leva helt i den

          Tiden är kort men lång är kärleken


           

           





          

Av Krister - 22 juni 2009 20:12

 Avdelningen meningslösa förstöranden.  Fast å andra sidan finns det väl knappast några som är vettiga...

 Men det hade varit kul att veta hur man tänkt just här. VAD är så hemskt med hemtjänsten i Näsby att man måste göra så här... Tycker någon/några att det är något dåligt att hjälpa gamla och svaga i samhället? Eller varför gör man en sådan här sak

Av Krister - 21 juni 2009 23:03

 Annan dag midsommar (!) var en solig och härlig dag. Delad tur. Först 5 timmar på förmiddagen, sedan ledig 3 och slutligen arbeta 6 till. Härliga dagar. Som tur är var detta min enda delade helg i år. Förra sommaren hade jag 3...

 I det stora hela en bra jobbedag. En del blev ju förvirrade över att jag först kom på morgonen, för att senare även komma på kvällen...


 Har bl.a varit hos en snart 95årig som trillat i en trappa och brutit nyckelbenet. Inte roligt alls. Pigg annars men har nu stora problem med värk. TRIST!!  Men då är det desto roligare att komma hem till en sådan människa och ha möjlighet att prata och förgylla tillvaron lite. Då känns det extra roligt att jobba inom hemtjänsten.


 Inte fullt lika kul då att dagen avslutades med en "olycka" av det våta slaget. Men även i sådana stunder gör man ju någon medmänniska en stor tjänst när man kommer hem till dom.


 Jag vill jobba med människor. Trivs verkligen med det. Äldre har så mycket att ge om man bara tar sig tid att lyssna.

 Trist då att det är just sådana som mig kommunerna sparar på. Men att arbeta med människor är ju bara en kostnad för kommunen. Det tillverkas ju inget...

Av Krister - 20 juni 2009 18:26

 Har pratat svartjobb under helgen. Dels merd kollegor och dels med kund. Båda både kan tänka sig, och dessutom använder sig av, svartjobbare. 

 Ett utmärkt??) system om man är kund, ansåg vi, men vi båda ifrågasätter om de som utför arbetet tänker så långt. Personen i fråga missar pensionspoäng, sjukpenninggrundande inkomst och troligen ytterligare saker.

 Vinnaren är ju givetvis kunden som får abetet utfört billigare än om det blandas in kvitton, men utövaren...

  

 Frågan man ställer sig är ju om det är verkligheten som tvingar även motståndare, till att göra på det sättet. Om det är så illa så ingen vill eller anser sig ha råd att betala på rätt sätt.

 Eller är det kanske så att viss del av inkomsten är svart medan majoriteten är vit.

 För det är väl ingen som är så dum så HELA inkomsten baseras på detta?

 Om man nu inte är så smart att man sparar i madrassen eller i annat till framtida pensionering.. 



  

Av Krister - 20 juni 2009 18:19

 Så är årets midsommarhelg snart över. Midsommarafton var lugnare än befarat. Men det är ju tur att det finns larm/jourbil som kan hjälpa till.

Pratade med folk idag som INTE hade blivit tillfrågade om att arbeta midsommarafton och båda påstod sig inte haft något emot detta om tillfrågade....

HM, nåja, det gick bra ändå.


 Annars har det ju varit typiskt svenskt  midsommarväder. Dvs regn, lite sol och sedan lite mer regn som omväxling...  Avbrutet då av åska.


 Eftersom jag tillhör den tråkiga typen som inte nyttjar alkohol och därmed inte har något behov av att sitta i en berså och skråla "Helan går..." så har det passat mig utmärkt att jobba under helgen.


 Förvisso har en del grillat, men detta torde det finnas utrymme för senare i sommar.

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards