Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 3 juli 2009

Flytbryggan

Av Krister - 3 juli 2009 21:15

 Vi bor ca 1 km från Furuboda. En folkhögskola för handikappade. Sommartid en plats för läger och rekretaion. Normalt brukar man som rullstolsburen få tillbringa sin tid vid stranden på trätrallor. Samt med stor möda(?!) hjälpas ut i havet. Viss begränsning lär föreligga.

 I år har därför denna anläggnig, med bistånd av kommunen, anlagt en flytbrygga.

 Det är tänkt att man med rullstol skall kunna ta sig ut långst ut, där bli överlyft -- eller flytta sig själv -- till en stol och bli nersänkt i havet.

 Men en flytbrygga är beroende av bra väder för att fungera. Blåser det blir det problem.

 Bryggan är ledad och jag kan se vissa svårigheter att ta sig när det är vågor. Samma sak påstår en insändare.


 Tanken var kanske bra, frågan om verkligheten är sådan eller inte...

 
 
Ulrika

Ulrika

3 juli 2009 22:44

Den kanske eventuellt skulle funka för några få? Jag måste säga att jag känner mig mer handikappad på sommaren när det är svårt med bad och sol. Simma kan jag inte. Skulle man alltså hissas ner i vattnet från flotten? Det låter intressant. Jag har liksom svårt att röra mig i vattnet utan kramper. Men först måste man ju komma ut till flotten. Det låter som ett äventyr. Kanske skulle jag våga pröva om det fanns en sån här, men mest är jag trött av värmen så det blir kanske ett för stort projekt tror jag. Önskar dig en fin helg!

http://vattenslangen.bloggagratis.se

 
Flanören

Flanören

4 juli 2009 09:45

Den ser ju väldigt maffig ut.
Har väl kostat en del, då borde man väl ha tänkt lite, före.
Kan inte sånt där, men finns det nägot alternativ?

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gammelsmurfen

4 juli 2009 10:27

Alternativet är väl en träbrygga. Men tydligen klartar inte denna de höststormar som förekommer här. Plus att länsstyrelsen uppenbarligen hade åsikter om en permanent brygga.
Alternativ.... Cement ut i havet som man kan köra rullstolar på. Knappast vackert eller speciellt realistiskt.
När jag provgick bryggan var det ganska lugnt i havet, men jobbigt att gå...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards