Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg den 19 juli 2009

Av Krister - 19 juli 2009 21:39

 Jag har under många år följt denna kvinna via SVTs dokumentärfilmare Tom Alandh. Fascinerande historia även om hennes mamma som aldrig gav upp utan ville ge sin dotter ett värdigt liv.

 I dag visades sista delen i repris, vilket jag är glad över eftersom jag missade första sändningen.

 Genom återblickar från hela serien fick vi åter en verklighet för föräldrar med handikappade barn. Martina är mongoloid vilket innebär att antalet kromosomer har blivit fel.


 Hon föddes 1969 och så sent kunde svenska läkare häva ur sig:

     "idiot"    och     "lämna bort henne och glöm henne"     samt     "det blir som att piska en trött häst"


Andra intressanta citat från filmen:


 "lyckades hennes mor få igenom"


 "Man vet ju hur dom är"


 "väldigt starkt sagt: vad gör man med  bra idioter" ( då var hon ca 20)


 "måste ha närvaro. Måste finnas hela tiden"


  "mitt liv som aldrig blev mitt"


 "hon är mitt barn och jag kan bestämma hur mycket jag vill och hon måste lyda. Så är det ofta inom omsorgen"

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards