Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg den 6 augusti 2009

Av Krister - 6 augusti 2009 19:57

 Om detta kan man givetvis ha olika åsikter. Tänker dock inte påstå vad som är rätt eller fel, bara redovisa min ståndpunkt.


  Varför praktikplatser när alla vill ha ett riktigt arbete? Tja det finns ju minst två --enligt mitt tycke -- acceptabla argument.


 Pro prio: Jag som arbetssökande vill veta om det är rätt arbete jag söker. Då är det för MIG ett bra sätt att testa just detta.


 Pro sekundo: Jag kan som arbetssökande visa upp mig. Visa MINA kunskaper, MITT intresse och inte minst, MIN fallenhet för det aktuella yrket.


 Får man vara så simpel så att man även tänker på abetsgivaren? HAN/HON får se vad jag duger till och slipper köpa grisen i säcken. I dagens läge är det inte bara att anställa någon för att sedan upptäcka att det var fel person.

 Alternativet är ju provanställning 6 månader, kanske fungerar lika bra.


 I våras genomförde jag under min skoltid, en praktikperiod om 5 veckor. Då visade det sig att man blev så nöjd med mina insatser att jag nog blir inringd till hösten. Alltså har jag som praktikant visat vad jag duger till. Eftersom jag dessutom är under utbildning blir jag ÄN attraktivare efter utbildningens slut.

 Det är nämligen också så att man måste ha utbildning för att vara anställningsbar. I väldigt många områden i alla fall.


 Skall då AF sköta praktikjagandet? Tja om man anser att en person som ansvarar för 150 personer klarar detta lika bra som en som ansvarar för 20 är ju svaret enkelt. Fast jag misstänker att tiden handläggaren kan lägga på var och en av de 150 blir tämligen liten..


 Man kan ju också göra som i Danmark: Lärlingsplatser. Också ett sätt att visa upp sig.


 Men oavsett om det är praktik eller lärlingsplatser får man ju hålla koll på arbetsgivarna så de inte sätter i system att använda praktikant efter praktikant månad efter månad.


 Med en dåres envishet vill jag dock påstå att fabrikör X med sina kontakter kan lyckas bättre att skaffa praktikplatser än ett AF med dåligt ryckte. Fabrikör X har ju dessutom sitt rykte inför kollegorna att inte skicka vem som helst. Så han lägger nog ner stor energi på att hitta rätt plats för rätt person.

 Men man måste vara aktiv och kolla upp "coacherna" från AFs sida 

Av Krister - 6 augusti 2009 09:37

 Landshövdingen på Gotland hade osmaken att säga att bättre förmedlade skall ha förmåner som andra inte har. Som tex att få bygga på strandskyddat område..

 Om bl.a detta hade regeringen åsikter. Hon fick lov att sluta sitt arbete. 


 Man vad hände sedan? Hon fick lov att anmäla sig på AF och få Akassa... Givetvis inte. Regeringen bevisade istället att som hon agerade agerar andra.Så givetvis ser regeringen till att hon får ett nytt arbete.

 Hur kommer det sig att arbetslösheten är så stor i Sverige eftersom vi alla behandlas lika....

Hur kommer det sig att en "Svensson" som missköter sig på SITT arbete inte blir erbjuden ett annat utan blir utkastad i kylan...

Av Krister - 6 augusti 2009 08:58

 Man kan ju tycka att det är konstigt att vi i Sverige använder oss av ordet "coach" i olika sammanhang. Ordet "tränare" finns ju. Men på något sätt så tycker jag nog att "jobbcoach" sitter bättre i munnen än "jobbtränare".


 Men så länge det på stopp-skyltarna står "Stop" är det väl bara att acceptera att vi är engelsk-ifierade.


 Tror nog trots allt att en BRA jobbsökartränare har bättre förutsättningar att lyckas med sitt arbete än en arbetsförmedlare. Speciellt som den förra har max 20 att ta hand om, medan den AFanställda kan ha 10 x så många.

 Eftersom arbetssökartränaren dessutom får betalt efter framgången med den enskilda har denna ju en press på sig att inte bara slöa av sina pass.

 Har tränaren dessutom en vitt kontaktnät så är denna ju väl lämpad.


 För ett år sedan var jag på arbetsmarknadsutbildning som skulle resultera i en praktikplats. På denna utbildning fanns en man som hade MÅNGA kontakter. Då menar jag M Å N G A. Var 14e dag kom en ny kull arbetssökande och praktikplatstörstande. Inom en vecka hade han lyckats hitta en praktikplats till oss alla.

 Vad man än tycker om AF anställda så har dessa inte lyckats med detta.

Om det beror på antalet klienter, ointresse eller lathet har jag däremot åsikt om....


 Har även träffat en arbetssökartränare under två veckor. Dels enskilt och dels i grupp. Han gav många intressanta upplysninger som tex CVskrivning, personligt brev-skrivande mm.


 Men när man anställer dessa arbetssökartränare bör man nog vara vaksam och noga kontrollera hur de klarar sig. För att bli av med dem som är direkt olämpliga.


 Dock har man via reportage kunnat se hur lyckat det vara med dessa tränare. Finns exempel på arbetslösa som fått praktikplats väldigt snart efter det att tränaren kommit in i bilden.


 Man får dock inte glömma en sak: JAG som arbessökande kan faktiskt också kontakta arbetsplatser för att få praktikplats. Tror nog att detta uppskattas hos en arbetsgivare som letar folk att JAG tar detta initiativ och inte bara väntar på att någon annan ska göra jobbet.

 Tidigare i våras hade AF en satsning med coacher. Till dessa kom arbetssökande och fick där ordet på att SJÄLVA söka jobb på av dem utvalda platser. Det egna initiativet är väldigt viktigt eftersom det bara är 10% av lediga platser som kommer till AFs kännedom.


 Det jag tycker är tråkigt är att detta förslag förkastas av kritiker innan det ens har fått prövas. Att det automatiskt är dåligt för att det sker under privat regi.

 Vet inte om tex SJ är ett exempel på hur bra allt blir om det sker under statens ledning....




Av Krister - 6 augusti 2009 08:51

 Vår lilla minsting är en äventyrare..  Klättrar gärna upp på taket för att sedan stå och skrika för att han inte kan komma ner. Tror han.

 Efter ett tag brukar han dock ha hittat vägen ner också.


Igen... 

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards