Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2009

USK-utbildningen

Av Krister - 30 augusti 2009 20:52

 I morgon börjar en ny vecka i en kurs,där jag vid avslutad kurs förmodas blivit en duktig undersköterska.

 Vet inte riktigt vad som gör mig så mycket bättre efter detta år, jämfört med mina 26 år inom vården på olika plan.


 Jo visst jag har lärt mig om sjukdomar. 3 veckor läste vi om människokroppen. ( magtarmkanalens sjukdomar, astma,kol, rörelseorganens sjukdomar, nervsystemets sjukdomar, alla organen osv...) 2 veckor om funktionshinder. 2 veckor om demens. 2 veckor om diabetes....


 Visst har det varit "föreläsningar". Alltså en lärare har stått och malt medan många runt omkring inte hade kunnat bry sig mindre.  Men till väldigt stor del har det varit "Grupparbete". I bästa fall med möjlighet till lärarstöd, men allt som oftast...


 Kommande vecka kommer vi att ha E N   H A L V  lärarledd dag. Resten består av "egenstudier" inför ett prov om "Utvecklingsstörning".

 Nej nu var jag orättvis. Vi skall också åka på studiebesök. Läraren "hinner nog inte" följa med.  Dvs samma sak som gällde förra veckans studiebesök alltså.


 Stackars personalansvariga som tror att eleverna efter avslutad kurs är bättre gagnade för att arbeta inom vården, än de var innan.

 Stackars 20-åriga elever som också tror detta. 

 Jag har som sagt över 20 års erfarenhet och är väl inte speciellt orolig för DEN delen, men... 



 
 
Gubbfan

Gubbfan

31 augusti 2009 10:04

Som vanligt är det väl att man gått någon utbildning som räknas.
Om man är lämplig eller ej har visst inte så mycket med saken att göra.
Man kan ju jämföra med resten av skolvärlden.
Det viktigaste är visst att man är behörig lärare. Om man sedan tar bort kunskapstörsten hos generationer av elever är inte av intresse. Utbildad är viktigare än bildad?

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
modernatur

modernatur

31 augusti 2009 20:06

Det skulle bli så inom vården, som det var "på den gamla goda tiden" och i vissa länder fortfarande tror jag, att man först börjar som nåt sorts biträde och samtidigt läste vissa kurser. Om man inte klarade av kurserna eller om man visade sig olämplig så fick man sluta. Avdelningsföreståndarna bedömer biträdets/elevens arbete och lämplighet och lärarna vad dom presterar på proven.
Här i Sverige har vi visserligen praktik, men hur mycket lämplighet hinner man visa på några veckor? Även om man inte klarar praktiken så skall det mycket till om man inte blir godkänd. Undrar om det hänt att någon fått sluta en utbildning pga att dom visat sig olämpliga på praktiken?
Har mött några stycken otrevliga och olämpliga personer inom vården. Det vari inte jag som blev utsatt utan gamla sjuka människor/patienter och jag tror det gjorde lika ont i mitt hjärta som i deras som blev utsatta.
Hur kan sådana få arbeta inom vården tänkte jag. En var uska och en var sjuksköterska.

http://modernatur.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards