Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under oktober 2009

Av Krister - 21 oktober 2009 19:16

 Tre dagar har det tagit. Men tre roliga, intressanta och intensiva dagar. Men nu är det klart. I morgon dax för redovisning. Kan mer om Hinduismen idag än i söndags, men det är ju alldeles för kort tid för att kunna tillräckligt.

 Idag satte vi ihop en powerpoint-presentation och DET var jobbigt. Försöka skära ner i materialet så att det inte blir för mycket text, men samtidigt ha med det viktigaste.


 Skall bli intressant att se vad övriga grupper hittat om sina religioner. Speciellt på sjukvårdssidan eftersom det är klart svårast att hitta information och åsikter om det. Men samtidigt nyttigt och viktigt om man kommer att jobba med människor med annan kulturell och religiös bakgrund



Av Krister - 20 oktober 2009 21:02

 Men titta på hela!!



Av Krister - 20 oktober 2009 19:59

 Ser ni något speciellt på denna bild...


  


OK, men inte speciellt mycket väl...


Även om det jag säger mest kan tolkas som dumheter så hör min sambo numera allt jag säger.  Visst görs moderna  hörapparater små! 

Av Krister - 20 oktober 2009 19:50

 Efter att ha varit hemma igår kan jag konstatera att jag inte har något att skämmas över vad gäller informationsinsamlandet.

I dag träffades gruppen och bestämdes vad som skall vara med och inte. Detta renskrevs. I morgon skall vi göra en powerpoint-presentation av det hela. Vilket kommer att gå ganska snabbt.

 Idag hann vi också med en liten jämförelse av Hinduismen och Kristendomen.

Av Krister - 19 oktober 2009 13:03

 Först vill jag be om ursäkt om jag sårat eller trampat någon på tårna, genom att skriva ogenomtänkt! Var INTE min mening.


 Har nu suttit hela fm och läst om Hinduismen. Mycket intressant läsning.  Tacksam att jag sitter ensam och därmed kan koncentrera mig bättre när det gäller grundinsamlandet! 

 Däremot tacksam att jag slipper göra det i morgon när det gäller att sammanställa allt. Skall bli intressant att höra vad "chefen"/läraren säger om vad som skall tas med.

 Lätt att hitta om religionen -- där skulle jag utan problem kunna sätta ihop ett tjockt kompendium. Men eftersom huvuddelen skall läggas på sjukvården blir det betydligt svårare.

 LITE har jag fått via brevkontakt med en hindu i Stockholm, men resten...

Av Krister - 19 oktober 2009 07:38

 Så är vi då uppe i sista basgruppsarbetet. "Människan socialt och kulturellt". Vi skall titta på var sin stor religion och se på deras syn gällande sjukvård. Ett intressant arbete. Men jobbigt. Inte är det lätt att hitta hur man ser på sjukvårdspersonal inom andra religioner. Om man nu alls ser på dem med andra ögon..."onda ögon" och annat intressant tex


 Men när veckan är slut kan jag mer om "min" religion. Men de andras....


 Redovisningarna skall visserligen vara utförliga. MINST 1.5 timmar. Har vi en film ska de bli längre.

Men att lyssna på folk som pratar så länge utan att använda power point eller over head blir jobbigt. Är man dessutom fräck nog att anteckna ses man nästan som en som kommer från yttre rymden: "Är du klar nu..." (Jag som trodde att redovisningen var för att jag skulle lära mig något av andra, men det verkar mest vara för att visa att jag minsann läst på MIN bit.) 


TRIST!!


 För att denna typ av redovisning skall ha något större värde, borde det vara en kunskapsredovisning av vad ANDRA har presenterat. Som det är nu är det helt OK att prata med bänkgrannen eller fundera på annat. Eller skicka sms... De som antecknar under redovisningarna är i en klar minoritet.  Så jag förstår egentligen inte vitsen med redovisningarna inför storklass.





Av Krister - 18 oktober 2009 22:16

 I kväll var vi -- min sambo och jag -- på en "Alla kyrkor sjunger"-kväll. Olika samfund i kommunen sjöng varsin sång. Solo, kör eller tillsammans med oss i "publiken". Allt från ortodoxa församlingens a ca pella-sång till frikyrkans poppiga sång på engelska. Plus härlig körsång däremellan.

 Underbar kväll.


 Om en vecka skall FNdagen tydligen uppmärksammas i Trefaldighetskyrkan. Där kommer bl.a en 150 stor kör att medverka. Får man inte missa...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards