Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

Den som är satt i skuld är inte fri

Av Krister - 1 mars 2010 17:37

 Eller hur säger man...


 Det finns skulder och så finns det skulder.


Det finns skuldsatta och det finns skuldsatta.


 En del sätter en ära i att INTE betala tillbaka sina skulder, medan andra kämpar med näbbar och klor för att göra rätt för sig.


 Men har man stora skulder har man också stora RÄNTEskulder. Oftast betydligt större än själva skulden. Så även om man betalar in tusenlappar varje månad sjunker skulden bara marginellt eftersom det mesta går till just räntan. Vilket egentligen innebär att skulden ÖKAR trots att man betalar av.


 Det finns företag som gör pengar på detta. Inkassoföretag kallas de. För dessa företag är INTE det primära att den skulsatta skall bli fri från sin skuld, utan att DE skall tjäna pengar.


 Dessa företag har en väldigt stark lobbyverksamhet, verkar det som, eftersom reglerna trots påstötningar från Kronofogden inte ändras.


 Det finns människor som försöker få avtal med dessa företag. "Sänk ränteskulden, FRYS räntan, och jag KAN betala".  Men svaret blir ett iskallt "NEJ"


 Undrar hur länge politiker i landet skall finna sig i att styras av dessa ockrande inkassoföretag, och i stället fundera lite på dem de drabbar.


 Nuvarande regering säger att det skall löna sig att arbeta. Ja inte med dagens regler för indrivningsföretagen i alla fall.  Tyvärr tror jag dock inte att det blir någon större skillnad med ny regering. En S-märkt regering från förr försämrade tom för de med stora skulder. En gång i tiden fick man betalningsfria månader -- jul och semester -- men detta togs bort av en röd regering.


 Tom fogden har klokare åsikter än vad regeringen har, men tyvärr är denna ointressant att lyssna på.


 Bara ett litet påpekande så här i slutet. ALLA som har stora skulder har inte kunnat påverka detta själva. Bl.a just därför att räntan ökar och ökar. En förhållandevis liten skuld kan på ganska kort tid bli ett oöverstigeligt hinder med de regler som gäller idag.


 Skuldsanering kan inte heller alla få. det finns regler även för detta

 
 
Ingen bild

Anette la Fleur

2 mars 2010 08:46

Krister, jag gjorde så. Jag ringde ang. min skuld till AK inkasso, visserligen höll jag på att betala på skulden. Min sambo reagerade på hur mycket ränta det var jag betalade in. Hans ord till mig "du blir aldrig färdig med denna skulden eftersom räntan är så hög" Jag ringde till dem och sa att NI FÅR INGA MER PENGAR AV MIG OM NI INTE FRYSER RÄNTAN OCH DRAR AV RÄNTAN SOM HAR BLIVIT. Det tog kanske 15 min. sen ringde de tillbaka till mig och sa att de fryser räntan. Nu har jag två mån. kvar att betala på mitt, vilket jag inte haft om de inte hade fryst räntan. Det gäller att vara bestämd. Hoppas det går vägen.

 
Ljuramannen

Ljuramannen

2 mars 2010 18:13

Bra skrivet!

Tänkte på Anders Borg när jag läste "Nuvarande regering säger att det skall löna sig att arbeta."

Diskuterade med honom i ett telefonväkteri i höstas och förklarade min situation och då undlsapp han sig: "Det lönar ju sig nästan inte för dig att arbeta!" Undrar om han tänkte sig för riktigt... Han LOVADE dock att hans parti skulle titta över frågorna. Tror vi att dom gör det?

http://ljuramannen.blogg.se

 
pinkozzy

pinkozzy

5 mars 2010 16:20

Om jag ska svara här så sitter jag på 2 stolar. På ett sätt tycker jag att alla borde få hjälp med någon form av sanering. Samtidigt så kommer jag som har betalat hus mm att "straffas" genom lägre sparräntor. För någon ska ju betala saneringen. Och inte blir det bankerna. rots det kanske det borde vara mer samkörning mellan olika register så att banker, finansbilag mm inte lånar ut mer än vad folk klarar av. Titta bara på "Lyxfällan". Enormt många tycks inte ens kunna räkna. Men lån får dom.

http://www.pinkozzy/blogagratis.se

 
SK

SK

25 juni 2010 12:52

De möjligheter som idag finns för överskuldsatta är klart begränsade. Dock finns sedan en tid tillbaka en utredning som föreslår en rad förändringar i syfte att underlätta för de överskuldsatta. Tyvärr har denna utredning helt hamnat i stå hos regeringen som internt inte kan enas om ett gemensamt förslag.

Läs gärna mer om skuldsanering på Skuldsanering.info.

Information om Skuldsanering

http://www.skuldsanering.info

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards