Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Gudrun Schyman

Av Krister - 6 juli 2010 21:31

har eldat upp 100.000:- för att påvisa skillnaden mellan mäns ock kvinnors löner. Undrar VEMS pengar? 

 Pengar hon fått som politiker? Pengar hennes parti fått? 


 Blir jag arg? Snarare ledsen... Finns dom som applåderar, som ser det som ett bevis för att pengar betyder för mycket om man blir upprörd över det hela.


 Pengar betyder mycket. Åtminstone för mig som inga har. Har levt på 65% av lönen i några  år. Enligt nuvarande regering för att jag skall söka jobb eftersom det skall löna sig mer att jobba. Men om det inte finns arbeten att söka då!

 På min nuvarande arbetsplats skall det omplaceras folk för att dessa inte behövs. Sjukhuset i stan skall spara ett antal miljoner. Vilket torde innebära fler som blir utan arbete. I mitt yrke. Som Reinfeldt och co inte tror att jag söker jobb inom. Därför blir jag straffad och får 65% för att bli motiverad.


 Det är tufft att klara sig på 65% av en tidigare lön eftersom denna summa inte höjs. Men det gör matpriser, bensinpriser, elpriser....


 Därför blir jag ledsen när jag hör talas om någon som bränner 100.00:- för att skapa rubriker. De pengarna hade kunnat användas till så mycket nyttigare saker.

 Tyvärr finns det alltid någor-ra som faller för hennes propaganda och röstar på henne.

 
 
pinkozzy

pinkozzy

7 juli 2010 15:23

Verkar som fler av oss "gammlingar" som föstår pengars värde har bloggat om just detta. Så även jag.

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

 
Maria

Maria

8 juli 2010 09:33

Det är verkligen helt sjukt att elda upp så mycket pengar.
Jag vet inte om du läste mitt inlägg om det, men jag anser att det hade väl varit bättre att använda pengarna till att fylla ut hålen i sjukvården, cancerforskning, satsat på hemlösa, rädda barnen, BRIS, forskning utan djurförsök..
Ja, listan kan göras lång...

http://www.yamas-my-life.blogspot.com

 
modernatur

modernatur

9 juli 2010 10:47

Enligt Gudrun var det någon som skänkt pengarna och det var inte hennes egna.
Håller med alla som tycker det var fel gjort.
(Hade det däremot varit Reinfeldts, fniss.)
Man kunde ju använt låtsaspengar i stället.
Tänk på alla barnfamiljer där man funderar på var man skall ta pengar till blöjor och mat sista veckan innan lön till exempel. I den situationen har jag själv varit och vet hur nåt sånt här hade svidit i själen.
Eller dom som inte har råd att köpa ut sina mediciner.
Dom personer som inte har råd att gå på marknader nu i sommar eller åka på semester uppskattat nog inte att dom brände riktiga pengar.
Tror inte hon fått min röst i valet.
Det var inte bara smaklöst gjort utan även urdumt.

http://:modernatur.blogagratis.se

 
gubbfan

gubbfan

9 juli 2010 23:59

FI hade fått pengarna från en reklamfirmas personal för att använda till PR för FI.
Alltså deras egna sparade pengar.
Reklamfirman är någon slags kollektiv eller av de anställda ägt företag. Pengarna skulle användas till valreklam. 100 tusen, en oherrans massa pengar för mig, hade knappt räckt till en halv sida i en dagstidning, en annons som ingen antagligen hade läst. Nu fick hon ut massor av reklam.
Hon påstod att det var vad kvinnor tjänade mindre än karlarna i Sverige per minut. En del påstod att hon räknat fel, med 8 timmars arbetsdag 5 dagar i veckan borde det ha blivit över 900 tusen i minuten.
Vad Gudrun Schyman då kunde kamma hem var repliken att kvinnor jobbar 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.
Kärringen måste ha skrockat av förtjusning över journalisternas självmål.

Sedan anser jag att man måste fundera över pengars egentliga värde och vad de är.
Vi får inte fastna i att de har ett egenvärde, för då har vi blivit som Joakim von Anka.
Visst, med min pension på 10200/månad innan skatt, hade jag haft användning för 100 tusen. Men det var inte mina pengar, har aldrig varit annat än ett bidrag till FI:s valbudget från ett antal personer som plockat fram sparpengar.

Att skrika i högan sky över att det skulle vara slöseri att bränna just de sedlarna visar bara på att man inte förstår ett skit av vare sig nationalekonomi socialekonomi eller företagsekonomi utan har fastnat i Joakim von Ankas värld.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards