Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg den 9 februari 2010

Av Krister - 9 februari 2010 20:27

 Av en händelse stötte jag på en ny blogg. "Livet rullar vidare" Det är ju så, man har tur ibland.

 En rullstolsburen kille -- är man som jag 55+ är alla under 40 "killar", fast han själv kanske föredrar att bli kallad man...   -- som på sin blogg beskriver livet ur SITT perspektiv. Vad det innebär inte minst ur tillgänglighetssynpunkt att använda sig av just rullstol.

 Ett viktigt ämne som engagerat MIG sedan 1978 även om jag  inte längre är lika personligt engagerad på samma sätt som tidigare.


 I sanningens namn inte bara om funktionshinder utan även andra tankar. Men den är väl värd ett besök. 


 PS

 Att sitta i rullstol och drabbas av vinter är inte alls kul.

 Har man tur är trottoarerna skottade.

 Har man tur är det inte höga snövallar så man kan ta sig till dessa trottoarer.

 Har man däremot otur måste man ta sig fram mitt på gatan på moddiga vägar.

 Har man riktig otur kan man inte ens komma ut och röra sig i stan pga all snö

 DS

Av Krister - 9 februari 2010 17:40

 Det har senaste dagarna rapporterats och kommenterats en del om de höga löner som tas ut av topparna inom organisationer som samlar in pengar till sämre ställda.

 Med rätta har man ifrågasatt de höga lönerna.


 Samtidigt är det ju tveeggat. Det är lätt att skälla på människor som tar ut höga löner i dessa sammanhang. Men hur tänker man att det skall skötas istället?


 Vad GÖR dessa toppar för att förtjäna pengarna? Det har jag inte läst någon stans. Vet man inte det eller är det ointressant att berätta. För mig är det viktigt att veta just vad arbetet består i. Annars kan jag ju inte veta om lönen är orimlig.

 Eller.


 (På samma sätt klagas det på statsministerns höga lön, men han arbetar ju 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan 52 veckor om året. I princip...)


 Hur är det med ovan nämnda toppar? 9-16 och 5 dagar i veckan? Eller mer? Vad GÖR de för sina pengar? Viktigt att veta!


 Vet man arbetskrav och tidssåtgång kan man lättare kommentera höga löner.

 Kan vem som helst göra detta arbete?

 Underlättar det om det är någon namnkänd person? 

 Skulle JAG klara av det som man förväntas göra?


  Är det då inte så att detta arbete underlättas av om man är erkänt duktig och känd?! Blir då inte lönenivåerna andra? Varför skulle Bengt Westerberg sänka sin lön med 600.000:- för att han jobbar i denna typ av arbete?

 Hade DU gjort det....


 SKA man kräva lägre lön för viss sorts arbete? Och då just DETTA arbete?

Varför? För att människor samlar in pengar till välgörande ändamål?


 Finns det andra arbeten som är för högt betalda som man kan sänka lönen för?


Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards