Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg den 12 februari 2010

Av Krister - 12 februari 2010 10:36

 Sedan den 1/1 har jag nu varit med i FAS 3. "Sysselsättning". Vilket i mitt fall innebär att jag skall vara hos anordnaren 100%. I princip alltså hela dagen. (DÄR blev jag inskriven 18/1)

 Anordnaren har dock ett avtal som säger att vi skall vara hos denna mellan 9 och 12.

 Den månad jag har varit på mitt ställe har jag varit där till 12 färre än 5 dagar. Idag är jag tex inte där alls.

 I regel kommer vi dit, får beskedet: "Idag har jag inte ordnat något, vi ses i morgon". Ibland -- som idag -- behöver vi inte komma alls. "Jag har så mycket att göra så jag hinner inte vara med er. Men ni får givetvis gärna komma hit och använda våra datorer"


 För detta får anordnaren över 200:-/dag.  Max 3 månader. I ärlighetens namn är det ju så att de timmar vi INTE är där så ringer anordnaren till platser som kan tänkas ta emot oss som praktikanter. (Fast det får vi inte heta.) Dock kunde man ju förvänta sig att vi fick göra NÅGOT när vi i alla fall ger en viss inkomst.


 Vår sysselsättning får på det ställe vi kommer till inte ta arbete från någon annan. Om det nu inte är så att ordinarie personal "inte hinner". Plus att det skall vara "kompetenshöjande". För vem är dock obekant...


 En av oss har kommit till en plantskola. Med 6 året-runt-anställda och 20 säsongsarbetare. Plus 4 "praktikanter". Det var ett reportage i tidningen om detta företag. Alla anställda nämndes. Dock glömde man bort praktikanterna....

 I detta fall ser jag ett exempel där man kunde anställa praktikanterna istället för att utnyttja som gratis arbetskraft.


 I går hade vi dock en intressant samling där vi diskuterade olika saker som vi kan göra som sysselsättning. DET var en intressant samling även om jag personligen inte känner mig så trffad eftersom jag kommer att vara inom kommunens försorg. Har lämnat ett antal förslag som skall kontyrolleras av kommunen om jag är vlkommen till.

 DÅ får jag äntligen lite mer nytta av min USKutbildning i alla fall

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards