Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg den 21 juni 2011

Av Krister - 21 juni 2011 21:30

 LSS-reformen skapades på 90-talet av den DÅ borgerliga regeringen för att skapa ett drägligare liv för personer med funktionshinder. Personer som inte har samma möjligheter till ett "liv" utan var hänvisade till att vistas någon stans.


 Därför är det trist -- understatement -- att veta att det fuskas mycket inom den branchen. En branch som för vissa assistansbolag innebär miljonvinster.


 Denna reform skapades för att personen med funktionshinder skulle få hjälp till ett bättre liv. Av personer som DE ville skulle få hjälpa till.


 Då är det tråkigt att veta att det finns bolag, och enskilda personer inom dessa, som har åsikter om vem som anställs. JAG har varit med om att få brev som sagt att jag blivit utgallrad av personalen och ej gått vidare till slutliga uttagningen till anställning.

 Jag kan leva med att inte få en anställning men jag tycker att det är -- minst sagt, och för att inte skriva fulare ord -- ruttet av assistensbolagen att göra så. Det betyder ju att DE anser sig veta bättre vem som skall anställas än den som behöver hjälpen.

 Vet inte om personen som skulle anställa var införstådd med gallringen...


 Har också varit med om en intervju där personen som behövde hjälpen sa att personalen rått honom att inte prata med mig eftersom jag var för gammal. HAN var dock stark nog, och hade makt nog, att strunta i detta.


 Men jag vet också om fall där den funktionshindrade OCH familj varit ense om en viss person, men där bolaget sagt nej. Istället anställt en annan.

Av Krister - 21 juni 2011 21:16

Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är

och sedan väntar på svaret

Okänd



Av Krister - 21 juni 2011 20:55


 Nu har våran hundvakt kommit på plats. Så i morgon kan vi med rent samvete (nåja...)åka västerut. Till världsmetropolen Ljungskile. Där skall det hända saker i midsommar.

 Så efter kvällens skrivande blir det till att vänta till lördag kväll för nästa inlägg. Finns ju saker som är viktigare än datorer och bloggar trots allt



 

Av Krister - 21 juni 2011 20:53

 Nu har den kommit till nästa steg: blomningen


   

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards