Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 7 juli 2012

Mer om svordomar och språket

Av Krister - 7 juli 2012 09:18

 Jo att svordomar är till för att förstärka språket torde ju vara bekant. Men det finns ju andra sätt att förstärka.


 Jätte

 Fantastiskt

 Ohyggligt

 Väldigt


 Men vad jag undrar över är ju skillnaden -- eller snarare betydelsen -- av "djävulskt ont". Är det mer än "fruktansvärt ont"? Var ligger gränsen? Fast den bestäms kanske av den som säger det.


 Ibland blir ju förstärkandet närmast komisk: "Dj.....t gott" låter för mig helt knas. För mig är inte Djävulen reepresentanten för något gott. Men det kanske är MITT problem. För dom som säger det är det kanske precis tvärtom... Dock borde man ju då hellre säga "himmelskt gott". Som då givetvis inte stämmer om man inte ser himlen som något gott


 För mig finns det olika grupper av svärande personer. Ibland kan man ligga väldigt nära en annan eller kanbske tillhöra två.


 En grupp somn "inte vet bättre". Som lärt sig sedan tidig ålder att man SKA svära. Därför kastar in en svordom i nästan varje mening. De tror att det faktiskt är så man "ska" prata. Kan vara så att majoriteten i denna grupp inte ens är medvetna om sitt ordval. De pratar utan att tänka.


 En annan grupp är provokatörerna. De vet att det irriterar och kanske tom sårar och gör det av just den anledningen. Problemet är bara att om man är väldigt nära bekanta så kan det bli FÖR sårande. Man kan bli väldigt ledsen om det görs av någon som borde veta bättre och bara för att provocera.


 Sista gruppen är "finsmakarna". De som använder det sällan och väldigt genomtänkt. Då KAN det finnas en finess i det. Denna grupp är dock alldeles för liten.



 Men språket är konstigt på andra sätt.


 Jättelitet.  

Vad ÄR det? Måste ju vara väldigt väldigt litet. 

Men vilket är störst: Jättelitet eller pyttestort...


Hemskt gott   Fruktansvärt gott

 DET kan väl ändå inte stämma. Inte kan väl något vara både positivt och negativt samtidigt.


Spara tid

 Vet jag att jag skrivit om tidigare. Hur gör man då? Hur använder man tid man sparat?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards