Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Krister - 5 januari 2013 10:55





   

Av Krister - 5 januari 2013 10:04


 För att göra en kort historia lång....


 Att jag arbetar där jag arbetar beror ju på den utbildning jag genomförde 2009. Att jag genomförde DEN utbildningen berodde ju delvis på att jag var arbetslös vid tillfället.


 Var vid tillfället inne i Fas 2. Där fick jag av arbetsförmedlingen tillfälle att utbilda mig till undersköterska. "Malmö eller Karlshamn".  Att komvux hade samma i min hemstad var inget alternativ. Då betalade man hellre en skola i en annan kommun, plus min resa dit. Man var tom villig att betala bilersättning men jag föredrog tågresa av ett antal anledningar.


 EN av praktikplatserna skulle genomföras på daglig verksamhet. Efter samråd med ansvarig inom kommunen beslutades för en som låg nära min bostad.


 Jag trivdes mycket bra. Utbildningen tog slut -- och även HÄR gjorde af något som gynnade mig. Trots att Fas2 dagarna tog slut innan utbildningen gjorde det, fick jag förlängt antalet dagar och kunde slutföra -- och jag kom till Fas 3.  Vid denna fas skall man placeras på ett ställe för sysselsättning.  Givetvis kom jag att tänka på min praktikplats. Platsen var intresserad och efter samråd med facket var jag välkommen.


 Jag gjorde mig "oersättlig". Så vill åtminstone jag se på saken, även om alla givetvis kan ersättas av annan likvärdig (FAS 3a). Ansvarig på plats fick därför igenom att jag anställdes.


 Med min ålder och min tid som arbetslös finns ju bidrag för anställaren.

 "Särskilt anställningsstöd"  samt "Nystartsjobb".


 Det första mest ekonomiskt gynnsamt för anställaren, men något sämre för den anställda. Lönemässigt får man normal lön, men det ger inte rätt till Akassa utan man kommer tillbaka till Fas 3 om det ej blir anställning.

 Ansvarig på af meddelade att man med detta räknades som arbetslös eftersom man bl.a inte kunde räkna tillgodo för Akassedagar.


 Särskilt anställningsstöd är maximerat till ett år. I mitt falll gick året ut vid årsskiftet.


 Vad som därefter finns som möjlighet är alltså Nystartsjobb.  I mitt fall: +55 och med 6 års arbetslöshet skulle det kunna innebära anställning till min pensionering. Man får nämligen dubbla arbetslöshetstiden dock max 10 år. (Skall omprövas varje år, men det antar jag är mer en formsak, Men det vet jag i december...)


 NU till det som rubriken handlar om.  Eftersom verksamheten/arbetet delvis är uppbyggt på att jag finns där, var det (tidigt) aktuellt med denna sorts anställning. MEN för att man  skulle kunna anställas med detta var man tvungen att vara arbetslös.(!?) Plötsligt var jag alltså inte detta, utan måste skrivas in på Fas 3 igen.

 Jag var alltså inskriven på Fas 3 den röda dagen 1/1 samt arbetsdagen 2/1 för att kunna anställas fom 3/1.


 För att kunna anställas måste alltså en handläggare på af skriva ett antal papper. Skicka till försäkringskassan. Därefter skicka ett papper till mig för undertecknande. Därefter skicka mig ett beslut om Fas 3.  Det jag nu väntar på -- antar jag -- är ett papper från fk som berättar att jag har fas 3. 2 dagar. samt handlingar ett antal papper som förklarar vad det innebär inte minst ekonomiskt. Man har på fk gjort en utredning som berättar hur stor dagpenning jag varit berättigad till. Baserad på min lön 2006 och 65% av denna.

Därefter skall jag fylla i en blankett -- antar jag -- där jag bekräftar att jag gjort vad som förväntats av mig dessa 2 dagar. Denna blankett skall tas till af för att DE skall godkänna att jag skrivit under blanketten. Varefter blanketten skickas till Östersund för inläsning.


 Vad vore Sverige utan dess byråkrati...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards