Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under september 2014

Av Krister - 27 september 2014 07:45


  Spännande ämne men framför allt ny spännande starttid!



 

Kivik Art Center 



 

Naturum i Kristianstad

Lika spännande på insidan som på utsidan



 

Vår omstridda Galleria. Nu något år gammal men utsidan fortsatt lika omdiskuterad


Fler arkitekturbilder

 


Av Krister - 20 september 2014 21:41


 Efter att ha läst beskrivningen av vad en väg är -- enligt Helena då - är jag väl "ute och cyklar". Men jag väljer trots det att tänja lite på begreppet "väg".

 Om det är bra eller dåligt överlåter jag till andra att bedöma...


 

En väg för fåglar.

Just denna passerar vårt hus



 

Denna väg bevakas av måsar

Gång/cykelväg över Helge å, Nyehusen

(Fast när man kommer för nära så flyger dom, så bevakningen är ganska bristfällig)


 

Denna vägbit finns i Lund.



Andra vägar finns här

 

Av Krister - 14 september 2014 08:26


 Denna vecka är det ett knepigt ämne. En del av mig..... Man / jag är ju så många olika saker. Så hur göra en kort "beskrivning" när det finns så många bilder som visar just detta. Så därför blir det ju just "en DEL" av mig


 Det får bli dessa tre bilder som jag slutligen väljer


Jag är ju make och även farfar


 

Detta är kanske inte den typiska läsningen för mig, men den var intressant

I detta fall passar dock titeln in även på mig



   

Jag är även fotointresserad.

Annars hade jag ju över huvud taget inte deltagit i trissandet...

Eftersom det är jag på denna bild,

får jag väl erkänna att jag inte är fotografen just här

Just denna bild är från Kivik Art Center



Hade också kunnat visa bilder på hundar och katter. Som bor hos mig

Bilder från trädgården

Bilder av det jag gärna fotograferar

Kanske en bild av ett pussel (hösten är här så det är en ypperlig sysselsättning)



Fler "presentationer" kommer här

 

Av Krister - 8 september 2014 20:24


 Som boende längs kusten gås det ju en del del utmed densamma. Då oftast med en hund. Lika ofta passerande förbi Furubodas strandstuga och vidare förbi Furuboda kursgård

 Så även denna lördag

 


 På väg mot Furuboda passerades en del konstigheter


     

Något var på gång



 Senare stötte jag på ett gäng "gubbar" och en släpkärreförsedd bil. Med flera av ovan djur.

 Dristade mig att fråga om det var en tävling på gång. Fick då beskedet


 

En "3-D-tävling"  För bågskyttar 


 3D vet jag ju vad det är. Om inte annat syntes det ju på djuren.   Väl hemma Googlade jag på tävlingsnamnet och fann ut starttid och div annan information.

 samt att Kristianstad BK var arrangör.


 Som boende ett antal hundra meter från tävlingsområdet och som intresserad av nya saker var det ett lätt val att leta sig fram -- inte specdiellt komplicerat -- till tävlingsområdet


 En av vägarna leder till Strandstugan och längs med denna såg det ut så här

 

Alltså avspärrat.


 Dock torde inte asfaltsvägar/stigar och dyligt vara avspärrade så helt omöjligt att följa det hela borde det ju inte vara.

  Som jag traskade längs vägen kontaktades jag av en trevlig man -- desslikes domare, och misstänker jag huvudansvarig(?)  Han informerade om hur klubben tänkt och planerat. Förklarade avspärrningar men bjöd mig att följa med grupp(er) längs med banan. Publik inget man har större vana med, men inget som man sade nej till.  Fotografera var OK. Dock blixtfritt. 


 Som den fotograf jag är blev jag givetvis glad över detta besked och dristade mig att följa ett antal grupper. Förhoppningsvis utan att störa eller irritera FÖR mycket...


 Ett urval bilder från mina timmar med tävlingen


 

Denna typ av info möttes man av som bågskytt. dels vilket djur man skulle träffa på, samt -- inte minst viktigt -- var man skulle skjuta för att få så mycket poäng som möjligt


Enligt uppgift -- av ovan nämnda domare -- ca 110 skyttar i ett antal olika klasser. Tydligen 4 olika sorters pilbågar.

Avståndet var beroende på vilken båge man förfogade över


 


 


 





   

     3-4 personer i varje grupp. Olika bågar för de olika personerna i gruppen. Dock inte nödvändigtvis 4 olika.

  Efter att varje deltagare skjutit EN pil gick man fram för att kontrollera samt, skriva upp sin delpoäng.


 För det mesta träffades djuret, även om jag noterade pilar som missade helt




   



 




   


 Unga och gamla. Pojkar och flickor. Män och kvinnor. Även om det JAG såg tydde på att pojkarna var yngre än flickorna.  Men det var kanske bara otur att jag inte såg någon riktigt ung flicka(??)


   


     

 




 I stort sett respekterades avspärrningarna av de boende. Även om jag såg ETT par som -- trots "tillsägelser"/"varningar" trasakade MOT ett mål.  Men eftersom dessa skyttar har ögonen med sig var det aldrig någon fara för de inblandade.

 Även om jag kan tycka att det är tråkigt att man som boende inte kan respektera att invanda rutiner bryts för några få timmar



 Men det var ett par intressanta timmar. Alltid kul och spännande att följa -- för mig -- nya tävlingsformer. Pratade med några som verkade uppskatta att det var LITE publik i alla fall.  Så tack Kristianstads BK :-)

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards