Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 11 februari 2017

Om att besöka akuten del 1

Av Krister - 11 februari 2017 10:30


 Onsdag

 Efter arbetet.

Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar.

Hälsade på man som i traktor plogade vägen

Halt.

PANG

AJ AJ AJ

Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall.

Nästa minne: på magen vid liten buske i snön. Sidan av vägen.

Upp på benen igen

Svårt att gå

Svårt att andas


Utanför tomten mötte jag ung man som kanat av vägen pga halkan. Bilen satt fast

"Kan du hjälpa mig att putta på bilen?"

Förklarade situationen.

"Men du kan kanske köra så puttar jag"....


Misstag ett:


"Kan jag väl..."


Inget fäste för ena hjulet.

"Du har kanske en bräda vi kan lägga under!"


Misstag 2. Hämtade den (fick bärhjälp)

Spade medtogs


Hjälpte föga.


Bil stannade

"Har tillgång till 4-hjuls-driven bil. Ska ringa och kolla"

Negativt. Nyckel finns i Hörby...


Då kom plötsligt 3 bilar med puttvilliga förare


In i bilen och körde. Bilen loss och äntligen kunde jag komma in


Hustru ringde 112 pga smärtor och andningssvårigheter

(ovan hade knappast gjort saken bättre. Förstår fortfarande INTE hur jag klarade av allt detta...)


112 ansåg det befogat att ringa ambulans.


Undersökning. Syresättning, puls, allmäntillstånd., kontroll av ev skada på huvudet.
"vilken dag är det?" Rätt svar

"Vilket datum är det?"  Jag och hustrun log åt frågan och frågaren förstod att denna kunskap inte alltid finns ens i normalfallet... ;-)


Bekymmer för minneslucka. HAR jag kanske slagit i trots brist på huvudvärk och yttre blessyrer..

 "Du är ett gränsfall men minnesluckan gör oss bekymrade"


 EKG bl.a togs i ambulans. Inga problem. Inga problem med syresättning


Efter trevlig pratstund med nyinflyttad ssk från Halland framma vid akuten.


Överflyttning till säng och intransport.


OJ!!  det har tydligen varit halt idag.. Fick flera gånger under kvällen höra att det var rena kaoset idag på akuten.  Såg i tidningen dagen efter att vi varit 50talet där som mest.

21tiden på kvällen var vi fortfarande 30 ca.


 Klockan är nu ca 18.  Halvtimman senare kommer en ssk till granne och frågar om han heter krister. Tyvärr gör han det ;-)


 Det visar sig dock att personnumret inte stämmer utan att det är mig hon ska till.

Standardfrågor(?) om rökning, allergi mm och NU är jag inskriven på akuten.


Börjar så smått inse att jag INTE kommer med sista bussen hem strax efter 22. Ska första träffa läkare, sedan troligen röntgen och sedan "dom" av läkaren igen



Akuten. Finns inget att klaga på. Inte tiden det tar i alla fall. Inte en kväll som denna. Över 30 som samma dag "valt" att bryta ben, armar och få nackskador. Hade visserligen problem med andningen tidigare, men den har blivit betydligt bättre.

 Förvånandsvärt glada "systrar" "bröder" trots arbetstrycket. Tjänstvilliga. Även om det blev LITE irriterat när en orol.ig(?!) anhörig för 3e gången på mindre än timman frågade när hans mamma skulle få träffa läkare



Ytterligare en timma senare kom en kvinna till samma Krister och frågade samma som ovan. När det visade sig att det var fel efternamn pekade han på mig och log..


Läkare. Rullades in på rum.  Frågor: "röker du"  "allergier" OSV.   Undersökning av kropp, delar av plus andningskontroll. Har jag synlig skade på ryggen tex. Negativt

 konstaterade att det inte var någon större skada i alla fall. Men att jag givetvis måste röntga huvud och bröstkorg för att kontrollera eventuell skada.

(Min kärleksfulla hustru kommenterade senare att huvudröntgen inte kan ha visat så mycket eftersom DÄR finns inte mycket att se...)


 Efter en kvart förflyttning till "Observationsavdelning" för senare transport till röntgen.

Klockan är nu strax innan 20

 Fördelen med denna flytt är ju klar: eget rum, egen toa, egen TV.

Så nästa två timmar gick ganska fort trots allt.


 Vid 22.15 fick jag beskedet att avdelningen skulle stänga och att jag skulle tillbaka till akuten igen. För ny väntan. "Vi hoppades ju att det skulle gå fortare men det är rena kaoset här..."


Nu gick det dock fort. Efter mindre än 15 minuter sa... LÅG jag utanför röntgen och väntade på fotografering

Efter mindre än 30 minuter allt klart och jag nere på akuten och slutlig väntan på "domen"

ca 22.45


Konstaterar att jag känner igen några kunder från när jag kom. Tex en äldre man med halskrage.


Ytterligare knappa timman och ca kvart i midnatt meddelade en läkare vad man hittat.


 Ett LITET --ca 4 mm -- stort hål på ena lungan. Men inget de gör något åt. Läker förmodligen ut själv. Kontrollröntgen om ca en vecka

 Det finns behandling -- aktivt gå in i lungan och fixa -- men med tanke på storlek gör detta troligen större skada än att vänta.


 Strax innan midnatt "utkastad" för att kontaktra akutens insläppspersonal så de kan beställa hemresa åt mig. Kom med ambulans kan alltså åka billigare färdtjänst hem igen. Skönt för då är man snart hemma igen...


HA vad man kan bedra sig.  


 Fast har man som jag i princip daglig kontakt med Skånetrafiken oich deras resor borde jag ju vetat bättre.


 "Boka bil"

Väntan. Förvånandsvärt kort denna gång

"Sjuktransport"

"Vad JAG heter??"

"MITT telefonnummer??"

(Nitisk person som svarade på Skånetrafiken idag..)


01.55 kunde man erbjuda en bil. Inte mycket mer att göra än att acceptera. Eller hur För SEN skulle jag snart varahemma ju. Halv 3 är väl ganska OK trots allt...


 Mer om detta i del två´..


 
 
Bengt

Bengt

6 september 2017 11:12

Ja, det är ett äventyr att besöka sjukvården numera. Tack för en bra blogg.

http://skraplott.weebly.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Av Krister - 20 augusti 2016 20:11


 Vi har fått ett antal erbjudanden senaste året om kattungar. Men sagt nej. Inte för att vi har något emot djur -- snarare tvärtom -- men för att det trots allt är ett ansvar och ett långt åtagande man tar på sig.  Allt för många tycks tro att man ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards