Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under september 2009

Av Krister - 29 september 2009 21:05

 Inte utan att man fortsätter fundera över hur en del tänker.... "Jag försov mig" men kom aldrig trots att nu sovs det inte längre. Hur tänker man då? "Jag struntar väl i att mina kompisar blir utan min hjälp..."


 Strul i samband med redovisningen. Aparatproblem mm. Tycker dock att båda de redovisningar som var idag fungerade bra. Kan dock inte låta bli att även fundera över den brist på disciplin som finns hos en del lyssnare.

 Samt även på hur betygssättningen fungerar i samband med redovisningen av grupparbete. Betygsätts hur det framförs? Vad som sägs? Om man har tekniska hjälpmedel? Hur man klarar de frågor som kommer efteråt...

 Inte minst blev jag konfunderad när jag hörde att om en enskild gruppmedlem -- eller gällde detta bara EN specifik medlem? -- blev missnöjd med vad som framfördes av den egna gruppen kunde EGEN information inlämnas som ev kunde höja det enskilda betyget. Men då är det ju inget grupparbete ju. Att arbeta i grupp innebär ju att ge och ta annars blir det ju enskilt arbete.


 Grupparbetet betygsätts för gruppen, men även för varje enskild medlem. Vad betyder DET i klartext? Att den som berättar LITE får sämre betyg? Om den enskilda använder tekniskt hjälpmedel HÖJS betyget? Men vad vet läraren om aktiviteten innan redovisningen? Vad säger att en som pratar lite även har samlat in lite? Man kanske ogillar att prata men är en fena på att samla in information. Tänk om den bit man fått sig till dels var en lätt bit, medan andra har fått betydligt tuffare bitar att hitta information om...


 Kan bara konstatera att jag är väldigt glad att det snart är slut med skolan nu, för jag förstår inte allt som händer runt omkring mig...


På eftermiddagen besök av AA. Då var vi bara 7(?) av 13 närvarande. Undrar hur resten tänkte. Samt undrar inte minst hur läraren tänker...

Av Krister - 29 september 2009 20:50

 Jag fick ett sms av min son under förmiddagen. Det stod bl.a: "Ulf Larsson är död".


 När jag tänker Ulf Larsson tänker jag Lillebror och Storebror. Jag tänker crazy-revy. Jag tänker faktiskt även Söndagsöppet.  Framför allt tänker jag: Det var alldeles för tidigt han försvann!

Av Krister - 28 september 2009 21:31

 Idag har det varit en tung dag. Redovisning av grupparbeten har påbörjats. Den grupp jag tillhör hade att ta reda på Självmord och Läkemedelsmissbruk. Knappast roliga saker att vare sig läsa om, presentera eller sedan diskutera. Men det är trots allt intressant att studera orsaker, konsekvenser och antal.


 Grupp två hann bara börja sin redovisning av kvinnomisshandel. Tungt det också.  Läraren är vetgirig och vill kolla att vi läst på ordentligt så trots att hela fm gått till detta är vi alltså bara halvvägs.


  Eftermiddagen var vi på habiliteringen i Karlshamn och fick intressant information.


 Dock är jag förvånad över att vissa tycks anse det vara OK att skolan har svängdörrar så de kan dyka upp när det passar. "Tycker inte att det är intressant så jag stannar hemma".   Vuxna elever utan krav från lärarhåll tycks det.

Samtidigt lämnar man sina redovisande gruppkollegor i sticket som får klara upp det med en person mindre. TRIST

Av Krister - 27 september 2009 15:51

 Det finns en bloggplats kallad: fototriss. Där kan hugade fotografer varje vecka -- efter ett nytt tema lägga in bilder. 3 stycken(!) Ingen tävling, bara bildvisning. Med möjlighet att kommentera bilderna.

 Veckans tema är "Utblommat"


             

Av Krister - 27 september 2009 14:49

 Hösten är verkligen här. Då är det skönt att ta sin lilla hund i hampan och ta sig en liten runda. Har man då tur kan man få se fina saker på sin vandring

      


 Detta är bara några få exempel på vad man kan se i brevlådeväg och trädgårdsutsmyckning

      


Plus att man kan träffa på en spegel mitt ute på vägen



                                         



  Men när det som idag är strax under 20 grader och nästan vindstilla, är det bara en skön upplevelse att vara ute på promenad.

 Några få mil härifrån äppelmarknad med äppeltavla. I Kivik. Men vi är för snåla för att betala 120:- för att komma in och titta. Tavlan är kvar ett par veckor så det finns fler tillfällen.

 Dessutom är jag en tråkig typ. Visst är det en fin tavla, men kan man inte använda äpplen till något bättre...



Av Krister - 26 september 2009 22:05

 Idag, så här dagen efter, var vi på en trevlig orgel/fiolkonsert i Trefaldighetskyrkan. "Jubileum". 250 år sedan GF Händel dog och 350 år sedan H Purcell föddes. "Musiker har alltid något att fira, födelsedagar och dödsdagar. Fast det sista är kanske inte så mycket att fira"

 Bra var det i alla fall. Finns (tydligen) en grupp som heter Christianstad Barock. Lät inte alls illa när de spelade. 

Av Krister - 26 september 2009 09:39

 Idag känner man sig verkligen dagen efter. Ålagille är en trevlig sak, men man mår som man förtjänar dagen efter. I mitt fall dock inte beroende på alkoholens efterverkningar eftersom jag inte nyttjar denna vara. Utan helt beroende på att man under 5 timmar trycker i sig mer än man borde.


 Lotteriboden. Styrs av denna man.

  

 Anledningen till namnet syns också på bilden. Väggarna täcks av nitlotter inköpta av en tidigare ägare. En ägare som köpte penninglotter i BUNTAR varje månad. Kunde bli så tjocka som 18 cm. Vid tidigare ägarens död, slängdes -- om jag inte minns alldeles fel -- 8 sopsäckar fulla med lotter.

 Lotteriköpen innebar en stor ekonomisk belastning för honom....


 Detta är vad som bjöds på

  

   Rökt ål med en utomordentlig äggröra


 

  Kokt ål med en MYCKET delikat senapssås


 

  Stekt ål


 

  Fläkt ål 


 Och avslutningsvis


  

  Luad ål


 Som man klipper för att dela upp. Med fårsax


  


 Kocken var inte ensam utan hade en medhjälpare


  



  Som avslutning skulle man gissa vikten på denna ål

  

 Därefter en äppelkaka med vaniljsås som ej finns avbildad...


 Dagens ålagillen -- åtminstone längs Skånska kusten(tror hela, om jag förstod saken rätt) innebär 5 timmar. Från 19 till 24. Inte längre för att besökarna skall slippa bli så påverkade att de inte klarar av att uppföra sig.



Av Krister - 26 september 2009 09:37

 Hörde idag lite mer om handsprit. Information från brandmyndigheten.  Pga den stora brandrisken skall egentligen handsprit förvaras som bensin.  Undrar hur många som tänker på det. Ens tror på det...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards