Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under maj 2012

Av Krister - 28 maj 2012 16:49

 En intressant artikel om cancersjuka Elisabeth i Dagens Nyheter.  "Jag vet att jag ska dö men inte exakt när"

 Läs den!!

Av Krister - 27 maj 2012 08:24

 EN dag om året skall alltså alla mammor få en fridag., EN dag då vi skall tänka på våra mödrar (och deras mödrar?) samt våra fruar. EN dag då de skall slippa stå vid diskbaljan och dammsugaren. Nej förresten. Städar gör vi ju på fredagar så den biten slipper de inte ifrån....


 Hur som helst med den saken, i mitt fall finns ett antal mammor jag tänker på (ÄVEN) idag.

Inte minst min egen mamma som i år skulle blivit 96 om hon fått leva.

 Men jag har ju även haft 2 svärmödrar i mitt liv. Ingen av dem fick jag lära känna speciellt bra eftersom båda var märkta av olika sjukdomar. Men det lilla jag fick träffa dom gjorde mig glad över att ha fått lära känna dom.


 Samt inte minst har mina 2 barn haft en mamma som inte heller hon längre finns kvar. Hon skulle i år fyllt 55 år. En mamma som just dessa dagar skulle varit extra glad. En mamma som inte fick vara med om någon av sina söners bröllop. Inte heller kommer att få träffa sina barnbarn


 I min omgivning fanns ytterligare ett antal mammor som bara kan "firas" genom att vi minns dom.


 Jag ska ta mig friheten att stjäla ett par rader som min yngsta son sa på sin brors bröllop. Tänkvärda ord!:


   Man saknar aldrig sin mamma så mycket som när hon inte längre finns. Det vill jag gärna att ni ungdomar med tjatiga mammor tänker på, liksom ni mammor med ungdomar som blir irriterade av ert tjat. Ni mammor betyder mycket!


 Så GLAD MORS DAG  alla mammor!!

Av Krister - 26 maj 2012 23:10

 Undrar vilken av sägner och annat som skrivs ner just här...



   

Av Krister - 26 maj 2012 23:05

 Denna tuffa kille

springer längs staketet och skäller på

fotgängare med och utan hund

cyklister

traktorer

mopeder

och liknande


men darrar och gömmer sig för EN sak

 

Av Krister - 23 maj 2012 21:15

 Idag fick jag tips om en viktigt blogg. En kvinna med 3 barn och en obotlig cancer skriver om sitt liv. En av barnen har dessutom en cp-skada vilket givetvis kräver SIN insats.


 Jag är Elisabeth  heter den och rekommenderas!!

Av Krister - 23 maj 2012 20:54


 Man skall inte -- har jag hört -- utsätta de små barnen för den hemska Kristendomen. Man skall vänta till de blir så gamla att de själva kan avgöra om de vill utsätta sig eller inte.

 Om man nu inte visar dom som små, vet jag inte riktigt hur de skall komma i kontakt som äldre. Menar: om ingen visar dom var och hur, hur skall intresse eventuellt väckas när de blir tillräckligt gamla att själva förstå och avgöra.


 Jag inser att kristendomen ÄR en hemsk rörelse. Räcker ju att läsa vad den där Jesus sa för att man skall bli mörkrädd och verkligen vilja att ens små oskyldiga barn skall hållas låängt borta. Räcker ju att läsa de hemska liknelserna.


 Jesus avstyr stening av en "syndande kvinna" genom att be den som var helt oskyldig att kasta den första. Ingen kastade. Här ser vi det hemska i att förlåta. Att inte döma


 Eller om den man som tog hand om en slagen man som låg vid vägkanten. Inte kan väl en normal människa vilja göra detta. Nej låt de skadade ligga kvar.


 Eller hur några få fiskar och lite bröd räckte till många tusen. Inte bra att lära någon att dela med sig


 Visst är det väl fel att som Jesus påstå att man skall se till att fattiga och hungriga får mat och kläder. "Allt vad ni har gjort en av dessa mina minsta..."


 Förstår att man som förälder riktigt ryser när man ser dessa exempel på konstigt beteende.,


 För visst är det väl betydligt mer ansvarsfullt att lära sitt lilla barn att prata som en riktig människa. Att i var och varannan mening använda svordomar. Eller att skrika könsord efter varandra.

 Eller att i tidig ålder lära barnen att godis, läsk och saft är mycket viktigare än riktig mat. DET är ju inget man behöver vänta med till barnet själv frågar efter det, utan det är det helt OK att börja med. Om detta innebär att barnet inte orkar maten är det ju smällar man får ta.


 Visst skall väl ens barn också lära sig att vid varje besök i en affär är det en självklarhet att den lilla skall ha något själv. Leksak eller kanske tom godis


 Inte behöver man väl heller tänka på vad man säger om någon förälder till en kompis som ens barn har. Barn måste ju tidigt lära sig att säga "sanningar" om andra människor.


Tex. mm

Av Krister - 23 maj 2012 20:38

 Finns det någon begränsning för hur mycket ett liv "får" kosta? Vem är då denna någon som har att besluta detta pris...

 I Danmark får man frågan -- om man drabbats av ALS -- om man är intresserad av andningshjälp via flyttbar maskin. I Sverige är det inte lika självklart att man ens får frågan.


 I TV kunde vi se ett reportage om en dansk man med denna sjukdom. Han ansåg att denna maskin förlängt hans liv med "upp till tio år". År som enligt honom var bland de bästa.

 Han kan ej prata och ej använda sina händer. När han kommunicerar skriver han med ögonen. Hans ögonrörelser styr en dator som sakta skriver bokstav för bokstav.

 Detta anses på sina håll i Sverige INTE vara ett värdigt sätt att leva. Därför erbjuds ej denna hjälp för att förlänga livet.

 Hans assistenter har dock lärt känna honom så bra så för det mesta räcker det med enstaka ord för att man skall förstå vad han menar.


 En respirator kostar mycket pengar. Vi pratar nu miljoner. Pengar som då "någon" måste betala.

 I vissa fall kan det vara aktuellt att anställa folk för att hjälpa till för att det dagliga livet skall fungera. Siffra som nämnts i Sverige är upp mot tio anställda.

 Förutom att det kostar pengar skall det finnas folk som vill ha detta arbete. Inte så lätt enligt en del som uttalat sig.


 Dock kvarstår frågan: Hur mycket får ett människoliv kosta... Samt VEM skall avgöra om ens liv är värdigt eller inte.


Av Krister - 23 maj 2012 19:32



Bedöm inte varje enskild dag efter den skörd du skördat

utan utifrån de frön du planterar

Robert L Stevenson




Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards