Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under mars 2012

Av Krister - 29 mars 2012 20:04

 Att gå med sina två hundar längs med havet är bara mysigt. Det är stor njutning för de fyrbenta vännerna!

Att lägga sig i havet och bara svalka är ju underbart



   

Men vad är egentligen vatten för något konstigt...


Visst syns det väl att badet är en njutning



Men vatten ÄR konstigt!



   

Fler än hundar som gillar havet

Av Krister - 27 mars 2012 19:49

 Vi bor väldigt nära Pulken. Fågelvägen (!) Det innebär att vi ofta hör tranorna. Inte för att vi hör dem ända från sjön, men väl när de är på väg dit. Antingen flygandes ovanför oss, som nedan, eller en bit bort.

 Bra och hoppingivande ljud är det i allafall..


 





 



   



 



Av Krister - 26 mars 2012 20:30


Nuvarande rådhus skall byggas om


 


Åtminstone delvis.



 


De flesta ytterväggarna skall vara kvar


       

Kranen står på insidan för att göra det något mer farbart på vägarna


Vad han tycker om allt kan man fundera över


   

Av Krister - 25 mars 2012 16:31

Här skapas en rondell. På just denna plats en i mina ögon god idé!

     

Av Krister - 24 mars 2012 23:45

 Skall man ta veckans ämne på allvar -- Utsikt -- eller törs man spåna lite vidare kanske. Är det så att bloggaren verkligen önskar bilder på utsikten från våra fönster eller kan vi göra det vidare. Tja det VET ju bara hon, men jag flyttar mig bort från bostaden och till staden.


 Men dessa motiv såg jag under lördagen då jag var på titt i centrum. Om det är utsikter eller inte överlåter jag till tittaren att bedöma...


 

Utsikt i centrala Kristianstad. Alltså vad man kan få se som fågel badande i Kanalen nära Domushuset. (Som förresten också skall rivas...)



Tittar man på andra sidan kanalen ser man detta arbete. Här skall anläggas en rondell



   

Rådhuset skall byggas om. Ytterväggarna får man inte riva så de står kvar.

Järnskelettet ska se till att väggarna inte rasar.

Lyftkranen är "INNE" i huset för att inte stå i vägen ute på gatan


  Fler -- troligen bättre -- utsikter här

 

Av Krister - 24 mars 2012 19:12

 Fanns för ett antal år sedan en pub/restaurang i Kristianstad vid namn Banken.

I Falun fanns en lokal med samma utbud och namn. (Finns fortfarande)  Lokalägarna i Falun stämde därför Banken i Kristianstad för namnintrång och påstod att det fanns risk för missförstånd(?!)


 I Kristianstad byttes därför namn på lokalen i fråga...


 

Av Krister - 24 mars 2012 18:35

 Så har jag då haft möjligheten att besöka Pulken. Strax utanför Yngsjö. En sjö som under senare år "tagit upp kampen" mot Hornborgarsjön vad gäller tranor.

 Nej jag tror faktiskt inte att det finns någon tävling...




   




Däremot så berättades

   

att så sent som igår var det fler tranor vid just Pulken

 Dock meddelades också att detta ändrades senare på fredagskvällen och H-sjön hade flest.


 Inte för att jag förstår hur man lyckas räkna i detta myller av fåglar



   

Tidigare år har jag dock hört att man räknar fåglar i en "ruta" och multiplicerar med antalet "rutor" för att på så sätt komma nära sanningen

Alternativt får man vär räkna benen och dela med två...


Tranor är dock tjusiga fåglar


 


   



 

Där avstånd och förstoringar inte gör fåglarna rättvisa


Dessa tre bara en bråkdel av intresserade. Från Sverige men även Danmark


 

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards