Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under juli 2009

Av Krister - 31 juli 2009 19:24

 Det uppdagades av Ekot att en landshövding lät rika få förtur på strandskyddat område. Detta orsakade rabalder. Inte minst i bloggvärlden. Samt givetvis bland journalistkåren som drog åt samma håll. Sin vana trogen...

 Ekot grävde vidare. Idag meddelade samma program att 95% av de som överklagar avslag inom strandskyddat område får rätt. Dock hörde jag aldrig något nämnas om detta gällde bemedlade invånare i kungariket eller mindre bemedlade. Skall man månne tolka detta så att även "vanligt folk" får bygga inom skyddat område. Eller beror det på att jag är en dålig lyssnare.


 Personligen tycker jag INTE att man skall skilja på folk och folk. Men ser ju att det sker dagligen. Jag ser även orättvisor på gräsrotsnivå. Jag ser "kunder" inom hemtjänsten med talets gåva som får mer hjälp än de som inte har talets gåva. Eller man har barn/släktingar med talets gåva får man mer än de som är utan.


 Jag förstår inte att man är upprörd över Samuelssons uttalande av den anledningen att det framställs som en nyhet. En landshövding har sagt något som inget visste om. Låter det som.  Vad som förvånar mig är att det inte skrivits mer om detta tidigare. Just med tanke på hur olika folk behandlas.

 Jag vet -- kanske bäst att skriva TROR mig veta -- att man som tex journalist kan använda sitt presskort för att komma in på olika ställen under förevändning att man tänker skriva om saken. Detta uppmärksammades inte minst av en museichef för några år sedan, som tyckte att antalet artiklar om hans museum inte alls motsvarades av antalet journalister som besökt hans museum. 


 På samma sätt är det för bättre bemedlades möjlighet att få som dom vill. Speciellt om man har makten över företag och alltid kan hota att flytta utomlands om man inte får bättre villkor.

 DETTA visade det smyginspelade inlägget och framställdes som en nyhet. DET stör mig!



Av Krister - 30 juli 2009 13:54

 Samuelsson -- landshövdingen -- har blivit kallad till regeringen för att förklara sig och sitt uttalande om att rika skall ha förtur och andra regler. Detta uttalande ogillades tydligen av regeringen.

 Kan förstå det eftersom de antagligen inte vill att det skall komma ut att vissa är bättre än andra. Därmed värda vissa förmåner.


Som tex gratis tåg och flygresor.

Som tex att få sin lön rejält höjd medan andra skall spara.

Som tex fri sjukvård

Som tex....


 Kan faktiskt inte förstå upprördheten över hennes uttalande. Hon har ju bara varit ärlig och berättat vad som varit bekant sedan länge.

 Utom då tydligen för journalister som nu gottar sig åt uttalandet och försöker få det att framstå som att hennes agerande är speciellt annorlunda.


 Vän av ordning kan kanske tycka att ovan rader inte har med "lika inför lagen" att göra. Må så vara. (Men om jag skulle försöka åka tåg gratis skulle det  bestraffas om det upptäcktes)

 Vill bara försöka påvisa att det finns flera tillfällen där vissa är mer värda än andra. 


Av Krister - 30 juli 2009 13:20

 Men innan vila lite iordningsställande av "biblioteket".  Problemet är dock att detta är bara en liten del av de böcker som väntar på att få plats...



Av Krister - 30 juli 2009 13:11

 Om ett par timmar dax att åka till arbetet. Skönt med en viloaus...

Av Krister - 30 juli 2009 08:13

 Halv panik inom hemtjänsten. Spritförrådet börjar minska i oroande takt. Vilket ju inte är bra när man går hem till olika människor varje dag. Inte heller så lyckat när vi har en epidemi att vänta...

 Men mer är beställt och på väg 

Av Krister - 29 juli 2009 20:21

 En landshövding har uttalat sig om bättre folk. Detta kommenteras i Dagen. Det verkar som om tidningen anser att Samuelssons agerande är ovanligt. Det verkar som om detta bara händer på Gotland.

 Men så illa kan det väl inte vara att tidningen tror detta. Det är väl bara att se hur "rika" behandlas rent generellt och sedan jämföra detta med de "svagare" i samhället.   Kan knappast vara många som anser att vi alla behandlas efter samma mall.

 Enklast är ju att se hur redan högavlönade ser till att få mer pengar, medan den stora massan får det sämre och sämre.

 Medan pensionären har fått reda på att pensionen SÄNKS nästa år kommer regeringens ledarmöter att få en HÖJD lön.

 Vilket ju bara är ETT exempel på att vissa behandlas annorlunda än andra


 Ingen skall inbilla mig att samma regler gäller för den rika som för den fattiga. Den rika ser nog till att bli specialbehandlad och få förmåner som andra inte kan få.

Av Krister - 29 juli 2009 20:07

 Det händer mycket runt omkring en som man skulle kunna skriva om. Om det inte hade varit så att det är jobbrelaterat och därmed inget man får skriva om. För kan någon identifieras kan det bli tråkigheter.

 Dock borde jag väl kunna skriva att jag väntar på tråkiga besked inom en snart framtid.


 Privat trodde jag att dagen skulle föra med sig ett tråkigt besked. Men Gustav är en seg hund och har beslutat sig för att vara med oss ytterligare en tid.  Men han har det jobbigt vissa studer för att sedan piggna till som en liten rackarunge..

 Min sambo skulle bli väldigt ledsen eftersom han varit nära henne i 11 år. Bella skulle bli ledsen eftersom hon då får en mindre att terrorisera.

JAG skulle bli ledsen eftersom han efter en tveksam start har lärt sig att tycka om även mig. Nu vill han tom sitta i knät vilket var helt otänkbart det första året.. 

Av Krister - 28 juli 2009 21:21

 Vi fick för oss att äta lite god "båtglass" i kväll. Ligger en pråm vid hamnen i Åhus som säljer kulglass. Många olika goda smaker. Visserligen inte Ottoglassens goda hemgjorda strutar, men ibland får man ju byta.

 På väg dit noterade vi en viss folkvandring. Vissa med strandstolar. Javisst ja, idag är det ju Lions musikkväll på torget.  Så efter glassbesöket gick vi till torget. 2 lokalradiokändisar var kom fram och sägare, och försökte väl vara lustiga med sina underlivsvitsar. Finns det bara sånt...


 Nåväl det varvades med vacker sång av tex Helena, från Helena och gänget, samt Kristina Hahne.

 Samtidigt gick en massa gula gubbar runt och sålde Röda Fjädern-nålar till nytta för Hjärnforskningen. Vilket man ju vill gynna! Brukar bli en bra slant på sommarens Lions-kväll.



Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards