Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under december 2015

Av Krister - 31 december 2015 14:56


Som sagt: Ibland bara måste man...



 



 



   

Hjärtat i hela anläggningen.

4 datorer styr och ställer så att allt fungerar




 





   





 



   

De herrar jag hade med mig vid besöket


 






 


   



Fanns EN knapp med denna text!



 


   


Föreningens hemsida

Av Krister - 31 december 2015 14:39


  Förutom dessa situationsbilder visas ett antal järnvägsstationer. Hässleholm med närområde: Sandåkra, Sösdala, Finja, Västra Torup, Tyringe, Tormestorp, Vankiva.

 Lokalen är på 500 kvadratmeter och skall göras än större...



   



 



   




 

Gungande gungbräde


 


Det finns ett antal "Tryck här"-knappar för att få lite rörelse även i bifigurerna


 

Jägare med eldsflamma vid geväret



 



 


 


 



   



 


Men en järnväg är givetvis också tåg, stationer och räls


 



 

Ibland bara måste man....


 



       



 



Föreningens hemsida

Av Krister - 31 december 2015 14:29


 Ett bra utflyktsmål så här i mellandagarna är en resa till Hässleholms ModellJärnvägsFörening.  (Nästa tillfälle 3/1...)


 





Modelljärnväg är ju så mycket mer än tåg.

Alla små hus och situationer med människor vid eller nära järnvägen


 



   





   


 





   





   





   

Lite av tjusningen är ju att allt inte är färdigt...

Ett ständigt byggande och fixande




 

Här var polis tvungen att tillkallas pga tågurspårning



 





   





   

Som sagt: Allt är inte klart ännu


Föreningens hemsida

Av Krister - 23 december 2015 22:00


 Har passerat de 60 och så här dagen innan julafton blir man lite nostalgisk. Funderar bakåt om hur  "bättre  det var förr".....


 För det var det väl.



 Mer snö

 Kallare

 Snällare barn

 Arne Weise på TV


  Tomten har jag aldrig trott på -- vad jag kan minnas --. Hur skulle det kunna vara möjligt? det var ju jag som  VAR tomten. 


   

Kunde ju inte läsa i början så då fick jag ju hjälp av mottagarna som satt och väntade


 Så småningom: Mammas röda morgonrock. Röd tomteluva och ett skägg av bomull. Fastsatt med tejp.

 

 Tydligen bakade vi pepparkakor innan jul. Detta är inget jag minns men  jag ju måste tro på bilden från albumet..

 

 När jag blev äldre minns jag föräldrarnas engagemang i "De ensammas jul" i regi av KFUK/KFUM

 Någon(-ra?) dag(-ar?) innan jul började det med dukning och förberedelser.

 

 Själva julaftonen tillbringade -- främst min mamma -- med att hjälpa till med själva firandet.

Framtagande av mat. Serverande Avdukande. Men inte minst samvaro. Pappa skjutsade gäster till och från festen.

 

 Så småningom kom även jag och pappa att närvara. Åtminstone min älsta bror minns jag som chaufför till och från firandet. Alltså "De ensamma". Så även pappa....

 

 Julklappsutdelning. Främst av saker hoptiggda från affärer och företag i kommunen. När jag blev äldre fick jag även hjälpa till med DEN biten.. Tigga julklappar alltså

 

 Minns att det visades film. Speciellt EN jul då filmen rullades av från rullen och blev en enda stor röra på golvet...

 

 Efter firandet en hel del efterarbete. Kvällen var sen så det mesta handlade om att plocka undan mat mm.

 

 Juldagens förmiddag tillbringades med att ställa i ordning resten av firandet. Diskande. Ommöblering...

 

 Så det var ett antal år då familjen firade jul på juldagens eftermiddag. Med mat och klappar.

 

 

 Vid den tiden kläddes granen på julaftonens morgon. 

 

 

 

 1978 gjorde var jag vapenfri tjänstepliktig som det så fint heter. Vägrade värnplikt och kom istället till långvården i Kalmar. Under ett år var jag medhjälplig inom gymnastiken, som vårdbiträde och även inom socioterapin. Det sistnämnda innebar att vi värnpliktiga/vapenvägrare -- som flest ca 10 samtidigt -- hjälpte till med utflykter. Till Öland eller andra ställen. Följde med till affärer och handlade. Samt ordnade fester för patienterna. Som tex julfest då...

     

 

 

 Parentes: Det året var ett underbart år. När man hjälpte till på gymnastiken fick man bl.a gå runt på avdelningarna och göra "Kontrakturprofylax". Innebar att man tex hjälpte medvetslösa eller sängliggande av andra orsaker, att hålla lederna igång. Att de inte stelnade till utan var rörliga.

 Ett härligt år!!     Slut parentes

 

 Så småningom växte jag upp och flyttade hemifrån. Började på en folkhögskola för funktionshindrade. Även där firades ju julen

 

 

Julshow med tomte (syns dock inte, men han kom...) i gymnastiksalen.

80-talets Skåne

 

 Det som jag nu mer än 30 år senare kan tycka vara lite sämre, var att barnfamiljer slapp jobba julaftons kväll. Just för att vi hade barn ville vi ju vara hemma och fira jul med familjen. Vill(e) man inte det om man var utan fru och barn.... Fanns kanske en annan typ av familj man önskade fira med.

 Deras lilla kompensation var då en julklapp som man fick i samband med den gemensamma julmiddagen sen eftermiddag. En julklapp vi barnfamiljer inte fick.

 

 

Där träffade jag min fru och en ny era började

 

Av henne tillverkad folkdräkt

 

Har tom varit med om att en stackars postanställd kom hem sen julafton med en paket till familjen

 

 

  Fick egen familj med egna traditioner. För det mesta firades i hemmets "lugna vrå".

Men det hände att hela släkten träffades och firade med bl.a tomte

     


Var det månne morfar....

 

Fördelen med att fira med just honom var Dopp i Grytan.

Båda från Småland och båda uppväxte med det

Något som jag aldrig fick min familj att förstå...

 

 När vi fick barn så hängde de upp en strumpa utanför sovrumsdörren dan före dan, på kvällen. För att på julaftonens morgon ha någon liten julklapp -- byggmodell eller litet pussel tex -- för att dagen skulle gå fortare  

 

 Vi försökte nog vänta med julgransuppsättning till julafton. Vilket vi dock inte alltid lyckades hålla.

 Ett par år hade vi jultall. Detta eftersom min yngsta storebror hade det som tradition några år. Hämtad från en bondes marker. Efter tillstånd givetvis!

 

 Nu är barnen utflugna. Min nuvarande frus barn sedan länge detsamma.

Därmed helt nya traditioner. För alla

  Vi försöker dock att träffas så många som möjligt NÅGON gång under helgerna

 

I år har vi tagit in granen ovanligt tidigt. Nämligen redan till första advent.


Detta är dock en gammal jultradition som man numera får hitta på Youtube

Nicke 

 

Nutid.

Vi har under åren samlat på oss en del tomtar.

Här är några av dessa

   

 

Men även krubban anser vi viktig eftersom den ju trots allt är en stor del av firandet

 

 

 

 

Av Krister - 12 december 2015 09:09


 Årets nästsista Fototriss. Någon vecka innan jul kan ju just detta tema passa.


Min triss spretar åt ett antal håll och ser ut som följer..


 

De här två har ett väldigt nära förhållande



Mitt förhållande med/till böcker är väldigt nära. Läser en hel del och detta visar bara en bråkdel av min samling.




   


Ibland har man tur och kan komma väldigt nära sina bevingade gäster

(Eller ser jag ofarlig ut...)


Fler nära bilder finns här

 


Av Krister - 5 december 2015 08:27


 I veckans triss är det även en tävling. Inte intresserad av den biten så jag nöjer mig med att publicera bilder



Finns inte så mycket att tillägga utan låter bilderna tala för sig själva!

 








   


Fler mörkljusa bilder här

 

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards