Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg den 12 maj 2012

Av Krister - 12 maj 2012 17:31

 Vem äger rätten att avgöra om ett ord är bra eller av ondo?  Den som säger det eller den som hör det och reagerar? Skall man vara personligt drabbad eller är man bara ovanligt korkad som reagerar trots det.

 För det förstår väl alla att man inte menar något med det.


 Eller....


 Sista dagarna har jag av olika anledningar reagerat över orden


 Negerboll, negermage och Negerkyss.


 Samtliga saker är namn på ätbara saker.


"Men jag har alltid sagt så"

"Jag är ingen rasist"

"Menar inget med det, det är ju bara ett namn"

"Neger betyder svart på spanska"  (Men DET är väl ändå en konstig förklaring till att i Sverige använda ordet...)


 Jag kan tex inte låta bli att fundera över VARFÖR man från början beslutade sig för att använda detta ord om bakverk. VEM och VARFÖR beslutade sig för att DETTA var det rättvisande namnet på något att äta.. En BRUN kaka skall heta det spanska ordet för svart? Är det bara jag som är förvirrad...


 "Men vi säger ju finska pinnar. Det är väl lika kränkande".   Nja, kan inte DET bero på att kakan kommer från Finland. Kanske. Eventuellt.


 Fast det är klart: Det kan ju vara en neger som kommit på kakorna ovan...


 Om det nu är så att det är gammal tradition med vissa ord, varför gäller det då inte andra ord som ansetts nedsättande och förklenande.


 Varför säger vi inte längre


 "Tattare"

 "Krympling"  I engelskan finns det kvar. Fast det kanske inte används idag det heller


 Vi kan ju inte ens säga "skurtant" utan tom det har fått ett bättre(?) ord


 Sitter man i rullstol är man alltså inte längre en Krympling. Man är inte ens "RullstolsBUNDEN utan numera BUREN.


 MIFFO är ett skällsord.

 Men det finns ju ett radioprogram med den titeln: "Världens enda morgonshow med utvecklingsstörda programledare"


 Varför lever vissa ord kvar och försvaras. Vissa får tom en egen dag för att vi riktigt skall minnas dom.

 Medan andra skall vi förfasa oss över och stoppa ner i en låda, låsa om och aldrig minnas mer.


 Finns de som försvarar "Negerboll". I min närhet". Undrar hur dessa hade reagerar om jag presenterat min rullstolsburna fru som "Krympling".


 Eller om pastorn i församlingen efter söndagens gudstjänst hade kunnat bjuda in till dagens kaffe som serveras av "församlingens negrer".


 Fast det är väl skillnad förstås...


Av Krister - 12 maj 2012 17:25

 Väldigt ofta när jag lyssnar på nyhetsprogram samt även det som rapporteras om tex idrottspersoner sägs ofta:


  -- skyller på att....


 samt vad det skylls på. "visste inte"  "trodde inte"  "någon annan gjorde"  "trodde det var OK"


 Innebär detta att reportern då VET att det som sagts är lögn? Eller tror den detta? För det förstår väl alla att...


 Eller är det helt enkelt så att man som rapportör inte har något bättre ord än "skyller"  när det rapporteras


Av Krister - 12 maj 2012 08:31

 IFK Kristianstad skall för första gången på en väldig massa år  spela final i handbollens högsta serie. Detta märks på ett antal sätt i denna kommun...


 Törs knappast tänka på vad som händer om det blir vinst i kvällens match....

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards