Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 9 maj 2009

Att vara rolig?

Av Krister - 9 maj 2009 20:21

 Ett ämne som kommit upp de senaste dagarna är om man kan vara rolig hur som helst. Kan man tex skämta OM personer med lyten, utseenden och handikapp? Är det OK att peka på en kraftig människa -- törs inte skriva fet... -- och sedan göra sig lustig över denna. Tycker jag nog I N T E. Man skall aldrig göra sig lustig på någons bekostnad.

 Men är det fel att skämta om feta människor...


 Är det OK att skämta om människor med CPskada? INTE hör jag vissa säga. Men hur skall man då ställa sig till Jesper Odelberg och Jonas Helgesson -- båda med cp-skada -- gärna skämtar om detta? Jonas har tom en blogg som heter just CPbloggen. Han har också skrivit en bok, en ROLIG bok om sin uppväxt. "Grabben i kuvösen bredvid" Läs gärna den!!

 Jar har hört honom berätta, med stor självironi, om hur det var att första gången ta mat SJÄLV  i skolbespisningen,UTAN assistent.

  Eller är det för att han själv berättar som det är OK...


  Får man inte skämta OM människor?  Tål inte rödhåriga skämt om deras hårfärg? Tål inte judar, kristna, stammare -- fick hård kritik när TV4  skämtade om en stammare -- att man skämtar om dem?


 VAD får man skämta om? Världens snabbaste cyklist, skämt där japanska "namn" är poängen? Får man skämta om norrmän? Romer? Finnar? "Men int f-n svängd Pekka....."


 Får man göra sig lustig över djur? Papegojor som säger snuskiga ord? Fallskärmshoppande elefanter som mosar stackars krokodiler? Eller det är så verklighetsfrämmande att ingen tar illa vid sig...


 Är det verkligen OK att skämta om blondiner? Hur många blondiner blir djupt olyckliga över att det skämtas om dem?


osv osv osv


 Ibland blir jag bara trött. Så länge det inte är något påhopp måste det väl vara OK att man skämtar om saker!! Så länge man inte är plump och pekar ut någon i en publik.


 Är Grillad" roligt?  Har sett för lite för att veta, men det jag sett har bara varit pinsamt. Är det roligt att se inbjudna gäster hos Babben försöka låta bli att skratta? Pinsamt.  VAD i parlamentet är roligt? Pinsamt




 
 
Zandra

Zandra

9 maj 2009 20:40

Var går gränsen för narr och skämt? Jag tycker det är hårfint så jag vill inte skämta om sånt. Fettma har man mer eller mindre dragit på sig själv så där får man stå sitt kast kan jag tycka. Men att skämta om en sjukdom, Nej det tycker jag inte. Det finns väl ingen som väljer sitt handikapp och alla människor har samma värde varesig man är cpskadad eller modell. Har jag fel?

http://www.famjanssonengvall.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

10 maj 2009 09:15

Zandra: du menar alltså att pga att man dragit på sig överflödiga kilon så har andra rätt att göra narr av den personen???? Måste säja att det var bland det mest korkade jag har läst på länge - var har du DIN empati??

Då kan man ju göra narr av en person som röker och har fått cancer och KOL också då, eller??

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
lazarus

lazarus

10 maj 2009 09:29

Zandra, Zandra. Ska vi göra nar av dig för att du inte har någon hjärna? Det finns feta personer som har en allvarlig sjukdom i matsmältningen. Det finns feta personer som är feta för att deras hjärna säger åt dom att äta. Precis som anorectiker inte äter och bullemister äter och spyr.
Nej, man ska bara skämta om personer när de vet att man skämtar men inte menar det och när omgivningen också förstår det. Men det största är att skämta om sig själv.
Var det kanske det du ville tala om, Zandra?

http://lazarus.bloggagratis.se

 
Stig

Stig

12 maj 2009 15:01

JAG ÄLSKAR JESPER ODELBERG!!! :)
Klart man får skämta om handikapp!!! Varför skulle man INTE få göra det???
Jag är själv en krokig, överviktig, kort reumatiker och mig gör det inget om någon gör narr av mig på ett komiskt sätt!!!
Nej... det är inte bara jag som får skämta om mig... det vore väl höjden av hyckleri om bara jag får skämta om mig???
VI FÅR INTE TA OSS SJÄLVA PÅ FÖR STORT ALLVAR!!!

Att skämta om någon kan också betyda att man älskar den personen... tänk på det... Jag tror t ex inte att Jesper avskyr sig själv... Jag har träffat honom personligen och jag VET att han har mycket stor och varm självdistans...
DET BORDE VI TA EFTER... inte spy galla över... för det gör vi om vi inte kan skämta om det mesta...

http://cyberliv.bloggagratis.se

 
Häxmamman i Jämtland

Häxmamman i Jämtland

12 maj 2009 19:44

Hejsan!

Tack för ditt svar hos mig, jag förstår vad du menar, jag ville bara påvisa att det finns även de som kan ta illa vid sig utan att de säger det...

Men vi är olika och jag kan även skratta åt skämt, men jag tror att många människor som är komiker har en dolt tungt bagage som ex tänk på "Clownen skrattar, Clownen ler men gråter när när ingen ser" finns en dikt som går så...

Men det är ett överlevnadssätt som man har och det är toppen...

Klart vi ska skratta och le åt det som är skoj, men som du och en del andra skrivit man ska även tänka sig för då inte det passar...

Ha det gott

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Stig

Stig

12 maj 2009 20:29

Håller helt med dig!!! Vi ska kunna skämta med betoning på "skämta"... Att vara elak har ingen humor i sig utan är bara just det... elak...
Däremot kan man göra sig lustig över en persons "handikapp" hur mycket som helst bara det görs med humor och kärlek... Det allra viktigaste vi har...
Distans till sig själv och kärlek till andra... det är lite av nyckelord för min egen del :)
Annars skulle jag ligga begravd för läääänge sen :D

http://cyberliv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Zandra

12 maj 2009 21:02

Hej igen. Jag tror att jag inte riktigt fick fram vad jag menar. Har man fettma pga sjukdom så är det synd om den personen och givetvis skall inte alla dras över samma kant. Men om man har dragit på sig fettet själv exempelvis genom godis, pizza, mcdonald osv så tycker jag att man får stå sitt kast. Att kunna skämta om andra männoskor är svårt för det är alltid någon som tar det på fel sätt och tar åt sig. Men jag tror att genom skämt kan man få fram ett bra budskap. Det kanske finns dom som lever på skräpmat och sedan tycker synd om sig själv för att hon/han är så fet. Ett skämt om fettma i det läget kanske får den personen att tänka till och göra något åt sitt problem. Den personen kanske får upp ögon för hur hon/han förstör sin kropp och sitt liv genom att äta ihjäl sig. Tant Grön: Man ska aldrig göra narr av någon. Men har man rökt och fått KOL eller cancer pga det så kan jag inte känna : "å stackars dig." på samma sätt som mot någon som har fått ex bröstcanser. Förstår du hur jag menar? Jag kan inte tycka synd om en människa som ätit sig fet eller rökt hela livet och fått KOL på samma sätt som om det var någon som är sjuk. Men för det ska man inte göra narr av den människan. Man skämtar inte om någon som är sjuk eller där man blir utpekad utan att man själv kan rå för det. lazarus: då är det en sjukdom och inte "tjockis"fettma. Så nej man ska inte göra narr av någon. Hjärna det har jag. Rökt har jag gjort, men insåg att jag har 5 barn som jag vill följa i livet och inte förstöra det med cigaretter. Överviktig har jag mer eller mindre varit sedan tonåren pga dåliga matvanor, men nu har jag tänkt om och vill inte se fett i spegeln mer. Vill inte bli placerad i ett "tjockis" fack. Varför förstöra sitt liv för att äta? Titta på hela usa. Hur många är inte överviktiga? Sverige är på väg dit också. Det är för mycket halvfabrikat som vi blir feta av men det kanske inte många tänker på. Men genom "rätt skämt" kanske det kan nå fram och sån mat bojkottas samtiditg som folket mår bättre och orkar mer tom leva längre. Om du vet att du är fet pga att du bor på pizzerian och du hör ett skämt som du tar åt dig av så kanske du tänker om. Förstår du vart jag vill komma? Dåligt kritik eller skämt kan löna sig i längden. För information från forskare fungerar ju inte, det har väl alla märkt!?
Men man får aldrig göra narr av någon för det! Så om du inte vet OM det är ett skämt eller OM det är att göra narr av någon, så låt bli att "skämta". Gränsen är hårfin. Att göra narr av sig själv, visst, men inte av någon annan. Har jag talat i klar text nu?

 
Ingen bild

???????

28 mars 2010 13:11

måste få ställa en fråga och hoppas någon kan svara!
är det ok att skämta med andras partner om att man ska betala i natura när man hjälpt någon med något,
är det ok att skämta och säga att jag talar inte om allt vi gör heller.
bara undrar, för jag förstår inte vad det är som ska vara så roligt i dem skämten isåfall
??????

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards