Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 15 september 2010

Är Sverige en demokrati?

Av Krister - 15 september 2010 16:02

 ÄR verkligen Sverige en demokrati? Får ALLA säga vad de vill när de vill och var de vill.


 Sjlvklart inte.  (Kan förstå att det bör finnas VISSA inskränkningar)


 Men är det OK att framföra sina åsikter var man vill utan risk att bli avbruten ellere antastad?


 ÄR det OK att ha fel åsikt, men framföra den på ett bra sätt?


Den senaste veckan får mig att undra om vi verkligen ha fria val här i landet!


 Har man fel åsikt får man i demokratin Sverige inty framföra den på valmöten eller i TV annonser.


  Har man fel åsikter är det bara att finna sig i att bli störd. I demokratins namn. För motståndarna anser nämligen att DE har en demokratisk rätt att störa eller FÖRstöra för ett parti vars åsikter man inte delar.


 Detta har INGET parti lyckats förhindra. Frågan är om de ens vill.


 Denna fråga är för MIG så viktig att den ensam kan få mig att rösta blankt. För inget parti tycks stlla upp på det sjlvklara i detta fall.


 EN person har jag hört förkasta detta. Nämligen en ledande person på en tidning som "lever på" att skriva om rasistiska partier. EN person har fördömt att man odemokratiskt kan störa ett demokratiskt  hållet möte.


 DET skulle jag vilja se bestraffat på samma sätt som andra ropar om stränga straff för tex våldsbrott. För i mina ögon begås det våld mot demokratin och det borde också bestraffas!!


 
 
Ingen bild

OlleJ

15 september 2010 23:13

Förkasta inte en hel nation som odemokratisk för att det finns folk som inte fattar vad som menas med demokrati. Det är som att förkasta exempelvis fotboll för att det finns folk som saboterar matcher.
Polisen visste att den anmälda SD-demonstationen hade rätten på sin sida. Det är möjligt att polisen hade kunnat göra mer, det kan jag inte ta ställning till, men de visste i alla fall vilka som gjorde fel.
Jag tycker det vore ruskigt om man rackar ner på hela landet för ett antal knäppgökars beteende. Det är som om man förkastar hela USA för att det finns en pastor som tänkte elda koraner.
Men visst bör de straffas som stör mötesfriden, saboterar matcher eller gör annat olagligt.

 
pinkozzy

pinkozzy

16 september 2010 11:31

Kan delvis hålla med dig. Att störa på detta sätt uppfattar jag som rädsla och okunskap. Det är ju trots allt enklare att t ex skramla med nycklar än att lyssna och sen kunna motargumentera.
En annan sak som jag ogillar när vi nu är inne på demokrati är att de flesta partiledare och även andra politiker ofta svarar på en fråga med " Dom andra har inte...., men vi har...." eller "dom andra vill inte..., men vi vill...". Det är precis som dom inte tror enbart på sitt egna budskap, utan försöker förbättra det genom att slå ner på andras åsikter. Det är också ett demokratiproblem anser jag.

http://www.pinkozzy.bloggagratis.se

 
Flanören...

Flanören...

17 september 2010 08:06

Det ligger en hel del i det du skriver.
De som stör, är mestadels "autonoma".
Veganer och djurrättsaktivister ena dagen fotbollshuligander dag två och stör möten dag 3.

Men inte då, kommer du att rösta blankt!
Trots alla dina frågor här på bloggen, blir det väl den bleke från Burseryd som får din röst.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Skapa flashcards