Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 7 april 2009

Att vilja tro på Gud?

Av Krister - 7 april 2009 19:59

 Marcus Birro har blivit intervjuad av Dagen. Om bl.a sin tro.

Marcus har haft ett tuff liv. Alkoholproblem och misst två barn innan de föddes. Då är det starkt att ha en tro!


 Ibland önskar jag att jag skulle kunna ha denna tro på en god Gud. En Gud som älskar mig och som sände Jesus för att JAG skulle få ett bra liv.

 Men jag kan inte det.  Jag går gärna i kyrkan. Deltar gärna i lovsången. Pratar gärna med kyrkobesökarna.  De som vill detta vill säga.

 För precis som i den "vanliga" världen, bildas det kotterier inom kyrkan. Samma personer sitter tillsammans vecka efter vecka vid kaffeborden. Det kan vara väldigt svårt att ta sig in i dessa grupper.

Min fru satt i rullstol när hon levde. Hon var medlem i kyrkan. I samma kyrka fanns en annan handikappad. De märkte samma sak: de var som parias. Vid kaffedax var det som om deras bord var smittade och ingen -- eller få -- ville sitta tillsammans. Hur kan dt vara så bland folk som är Kristna och har en levande tro...


 Har sett hur kyrkan kan delas upp i två grupper när en familj haft problem. För antingen den ena eller den andra.

 Har upplevt hur världen är viktigare än kyrkan. Hur skvaller frodas även bland de kristna.


 Jo jag vet att det är ytligt att döma efter enstaka händelser, men det är ju så att det är de troende som visar hur man skall vara som kristen. Eller..

Kan man som Kristen vara otrogen, varför skall jag då bli Kristen? Då är det ju ingen skillnad mot att vara icke-troende. För hur kan man läsa sin Bibel och anse det naturligt att behandla sin fru/man på det sättet?

 Hur kan man som Kristen tycka att det är OK med alkohol när man genom att lyfta lite på blicken se vilka problem den kan ställa till?

 Hur kan man som Kristen vara rökare när det innebär att man förstör sin egen kropp? Något som knappast är OK enlig Bibeln...

 Hur kan man klä sig på ett sätt som kan vara väldigt omdiskuterat? Hur kan det vara OK med makeup och tex örhängen?


 Jo jag vet det är ytliga saker, men om man som Kristen inte ens kan offra dessa saker, på vilket sätt skiljer man då ut sig från "världen"?


  Sedan finns det djupare saker som alltid tas upp: krig, sjukdom, onda människor... Men så ytlig jag är riktar jag mer in mig på det lilla. det lilla som visar hur villig en människa är att VISA att man har en stark tro.

 Och är det så att man försöker och verkligen vill sluta med allt ovan, varför får man då ingen hjälp av Gud att klara av det.


 Jag beundrar dig marcus för att du trots dina problem, HAR en tro. Ibland skulle även jag vilja ha det


 
 
modernatur

modernatur

7 april 2009 20:33

Det sägs att det är mänskligt att fela, men Gudomligt att förlåta.
Det där sista är ganska svårt i bland.
Även kristna kan göra fel, tyvärr är det så, men det viktigaste är väl ändå att dom inser att dom gjort fel och försöker bättra sig. Vem vet hur dom mår inom sig?
Varför kan inte en kristen hamna i missbruk?
Dom är ju bara människor.
Du är och lever mera som en kristen än någon jag känner.
Tänk på hur ditt liv kunde varit om inte Gud månat om dig. Det finns nog dom där uppe som tittar till dig i bland.
Jag tror på en Gud, men jag gillar min örhängen för jag fick dom av min man när jag fått våra barn. Tror inte Gud tycker sämre om mig för det, inte heller för att jag använder lite parfym i bland.
Svär gör jag i bland när jag blir riktigt arg, det skäms jag för, men försöker bättra mig. Men Gud ser att jag försöker.
Det händer oftare nu tycker jag att andra människor sätter sig vid "vårt" bord i kyrkan. Blev du medlem hände det nog oftare. En del har ju sagt att du är välkommen som medlem. Dom tycker ju bra om dig annars hade dom inte sagt så.

http://modernatur.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

17 april 2009 09:43

Att tro handlar ju om att tro på en Gud, hur man sen beter sig kan vara väldigt varierat. Om man däremot säjer sig vara en sann kristen, då blir det annat - då handlar det om att agera utifrån dessa ideal (gäller naturligtvis alla religioner, inte bara kristendom). Sanna kristna finns det verkligen inte gott om och ursäkten att man bara är människa tycker i alla fall jag, är väldigt dålig. Om man har anammat den kristna läran så har man, kan man inte leva upp till det ska man inte kalla sig kristen.

Själv är jag ateist, men anser mig ofta mer kristen än vad många som kallar sig kristna visar. Ett kristet beteende kan man ha trots att man inte tror på nån Gud! Det är på nåt vis skilda saker, anser jag. Jag tror att om människor kunde tro mer på sin egen kraft skulle den här kampen mellan troende och icke troende inte finnas, men det är förmodligen en utopi.

Vink! från en grön tant

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se/2009/04/16/1589466-satt-dom-arbetslosa-i-frivilligarbete

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards