Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 15 juli 2009

Dödshjälp

Av Krister - 15 juli 2009 18:49

 Det har genomförts en undersökning gällande svenska folkets åsikter/inställning till dödshjälp. Om denna kan man läsa i Dagen. I Expressen kan man läsa en artikel i samma ämne.40% är för och 20% mot att man själv skall få bestämma detta. Yngre mer för.

 I detta är jag kluven. Jag kan tänka mig att man som ung ser sig själv som en frisk människa och inte kan tänka sig att det är intressant att uppleva livet som hjälpbehövande.  Kan också tänka mig att man som frisk äldre tänker detsamma.

 I min utbildning till undersköterska har jag från bl.a en präst lärt mig att man A L D R I G skall säga till en anhörig: "Det var det bästa för henne". För i verkligheten -- enligt denna präst -- är det bara de som är riktigt riktigt sjuka som verkligen VILL dö. När man är äldre och finner sig själv sjuk ser man andra värden i att få leva än man gjorde som 20-åring.


 I min kommun fanns för några år sedan en gravt handikappad, som ofta skrev insändare. Han behövde mycket hjälp och levde tack vare syrgas som han medförde på sin rullstol. Han kunde bara röra ett finger. Han skrev mer än en insändare om rätten till LIV. Han ansåg sig trots sin "belägenhet"ha ett bra liv.


 Det är lätt att kasta ur sig att man själv skall få bestämma över sitt liv. Låter ju väldigt bra. Men samtidigt ser jag en risk i detta. Nämligen att man som svårt handikappad kan känna en press på sig att ingå i denna skara. Att man som äldre kan uppleva att omgivningen "önskar livet ur mig".


 Men samtidigt, om man efter moget övervägande kommer fram till vad man vill....


 Frågan är dock om denna önskan skall gälla hela livet

 
 
Ingen bild

laffe

16 juli 2009 06:23

För mig är saken helt klar. Det är Gud som gett oss livet och därför anser jag att han skall bestämma när det ska ta slut.

 
modernatur

modernatur

16 juli 2009 10:38

Håller med laffe i detta.
Däremot så har ju Gud gett oss kunskapen att lindra smärta och ångest så detta skall vi inte spara på om den sjuke/handikappade har svåra smärtor eller ångest även om det förkortar livet.
Själv lever jag hellre några månader mindre än att jag skall ha så ont att jag inte kan prata med och träffa mina nära o kära eller att jag skall ha sån ångest att jag inte orkar träffa mina nära.
Livskvalité är ett fint ord. Det är bara man själv som kan bedöma hur man mår och hur man vill ha det.

http://modernatur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

katt-drottningen

18 juli 2009 17:54

Håller med modernatur i mycket av det hon skriver. Men kan också tycka att svårt sjuka människor (döende som tillexempel vid cancer) ska få bestämma själva när det gäller om de ska få dö tidigt innan sjukdomen helt "ätit upp dom". Men det ska däremot aldrig vara normen, det ska handla om att mildra smärta i första hand.
Det man oroa sig för lite när det gäller dödshjälp, eller man får en viss skräckbild, är att när folk fyller sjuttio och får lite reumatism här o där så trycker husläkare en burk sömntabletter i deras näve och talar om för dom att sluta klaga för -de har ju ett val. Att släktingar med siktet inställt på farmors eller morfars bostadsrätt lite diskret börjar ta med sig dödshjälp-broshyrer på sina besök. Man är medveten om att människan cyniska natur. Annars tror jag att alla vill leva så länge de kan, men också därför så lär inte folk vilja dö i första taget. När folk ber om dödshjälp så har dom kommit till en sådant stadium i deras sjukdom att det inte finns någon glädje kvar, bara lidande. Jag tror inte att dödshjälp skulle användas i onödan.

 
Stig

Stig" title="http://cyberliv.bloggagratis.se]Stig[/url]" target="_blank">cyberliv.bloggagratis.se]Stig[/url]

26 juli 2009 20:49

Mycket bra skrivet Krister!!! Jag håller med dig i det mesta... liksom jag håller med laffe om att Gud är den som bestämmer när det är dags!!!

Jag erkänner att jag är rädd när det gäller den här diskussionen eftersom jag är 56 och handikappad... när börjar man diskutera mitt liv... eller "dödshjälp"???
För även om jag har vidrigt ont i min kropp med jämna mellanrum så vill jag absolut inte sluta leva... sitter gärna kvar i min rullstol också... bara jag får leva...

Det är oftast bara de unga och/eller helt friska som diskuterar och fattar beslut i de här frågorna och det skrämmer vettet ur mig!!!

Se bara på Holland där de numera är lagligt att mörda nyfödda barn bara för att de kan ha en missbildning... vad kommer sen???

http:// cyberliv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards