Gammelsmurfen i Nyehusen

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2009

Praktikplatser

Av Krister - 6 augusti 2009 19:57

 Om detta kan man givetvis ha olika åsikter. Tänker dock inte påstå vad som är rätt eller fel, bara redovisa min ståndpunkt.


  Varför praktikplatser när alla vill ha ett riktigt arbete? Tja det finns ju minst två --enligt mitt tycke -- acceptabla argument.


 Pro prio: Jag som arbetssökande vill veta om det är rätt arbete jag söker. Då är det för MIG ett bra sätt att testa just detta.


 Pro sekundo: Jag kan som arbetssökande visa upp mig. Visa MINA kunskaper, MITT intresse och inte minst, MIN fallenhet för det aktuella yrket.


 Får man vara så simpel så att man även tänker på abetsgivaren? HAN/HON får se vad jag duger till och slipper köpa grisen i säcken. I dagens läge är det inte bara att anställa någon för att sedan upptäcka att det var fel person.

 Alternativet är ju provanställning 6 månader, kanske fungerar lika bra.


 I våras genomförde jag under min skoltid, en praktikperiod om 5 veckor. Då visade det sig att man blev så nöjd med mina insatser att jag nog blir inringd till hösten. Alltså har jag som praktikant visat vad jag duger till. Eftersom jag dessutom är under utbildning blir jag ÄN attraktivare efter utbildningens slut.

 Det är nämligen också så att man måste ha utbildning för att vara anställningsbar. I väldigt många områden i alla fall.


 Skall då AF sköta praktikjagandet? Tja om man anser att en person som ansvarar för 150 personer klarar detta lika bra som en som ansvarar för 20 är ju svaret enkelt. Fast jag misstänker att tiden handläggaren kan lägga på var och en av de 150 blir tämligen liten..


 Man kan ju också göra som i Danmark: Lärlingsplatser. Också ett sätt att visa upp sig.


 Men oavsett om det är praktik eller lärlingsplatser får man ju hålla koll på arbetsgivarna så de inte sätter i system att använda praktikant efter praktikant månad efter månad.


 Med en dåres envishet vill jag dock påstå att fabrikör X med sina kontakter kan lyckas bättre att skaffa praktikplatser än ett AF med dåligt ryckte. Fabrikör X har ju dessutom sitt rykte inför kollegorna att inte skicka vem som helst. Så han lägger nog ner stor energi på att hitta rätt plats för rätt person.

 Men man måste vara aktiv och kolla upp "coacherna" från AFs sida 

 
 
Ingen bild

laffe

6 augusti 2009 21:32

Det är inte så enkelt vad det gäller praktikplatser. Jag ordnade en praktikplats. Jag ville ha platsen och arbetsgivaren ville ha mig. Denna praktikplatsen stoppades av af. De ville inte godkänna praktikplatsen eftersom den inte skulle leda till ett fast jobb. Af arbetar nu efter följande.
1. Praktik 3 månader
2. Efter praktik nystartsjobb på
praktikplatsen där af betalar 50% av
lönen.
3. Efter ett år får arbetsgivaren betala hela
lönen.

Denna praktikplatsen var en förening med mycket arbetsuppgifter men inga ekonomiska möjlighet att anställa någon.

AF har åndå påpekat att en praktikplats inte behöver leda till en anställning utan den kan vara till för att uppfriska kunskaperna eller att få prova på något helt nytt.

Jobbcoach
Jag började i ett jobbcoachingsprogram i tisdags som leds av personal från AF. Vi har bara träffats 2 gånger ännu men det känns intressant och det kan kanske leda till något bra. Man får ge det en chans. Så även AF kör egna hobbcoachingsprogram men som jag skrev någon gång tidigare så är det helt omöjligt att min vanliga handläggare skulle hinna med det med tanke på att hon har hand om cirka 200 personer.

 
Tant Grön

Tant Grön

7 augusti 2009 14:19

Ja alltså, det där med praktikplatser KAN vara till fördel i vissa fall, men oftast leder det inte till nåt alls. Att få jobb hos en förening som normalt inte anställer folk... ja, det är ju liksom dömt att misslyckas med dagens regler. Praktikplaster ska ju endera leda till jobb eller att man får inblick i ett yrke som man vill prova, för att sen kanske börja en utbildning. Föreningar kan inte längre få folk som gratis arbetskraft: det gick på den gamla ALU-tiden och jag tycker faktiskt att det är synd att det inte finns längre. Fast det hade väl sina nackdelar förstås det också, som allt annat. Men många föreningar kunde ju ha en annan verksamhet än annars och folk hade nåt att göra i väntan på jobb. Men allt handlar om pengar naturligtvis och idag lägger man inte pengar på praktik som inte har som syfte att ge jobb.

Själv blev jag blåst på jobb efter en praktik på 6 mån, med löfte om att få jobb sen. Det var senaste praktikplatsen jag hade och jag har inte haft minsta ambition att vara ute på mer praktik, så länge inte AF tvingar mig. Även AF blev ju upprörda av att jag blev blåst - mina långa praktiktid fick jag/företaget just därför att jag var lovad jobb.

Men nu ska jag bli busschaffis så jag får hoppas att min tid under AF's och A-kassans vingar snart är slut.

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - 5 januari 2018 17:12

                       Men även utanför centrala delarna...             ...

Av Krister - 11 februari 2017 13:45

   Har man tillbringat tiden mellan 17.45 och 23.50 på akuten/röntgen -- 6 timmar 'är det ju inte så farligt att vänta ytterligare bara 2 timmar. Får man kanske acceptera att Skånetrafiken har trafiksvårigheter även med taxi/färdtjänst en dag/natt ...

Av Krister - 11 februari 2017 10:30

   Onsdag  Efter arbetet. Nästan hemma från hundrundan. Kanske 500 meter kvar. Hälsade på man som i traktor plogade vägen Halt. PANG AJ AJ AJ Kom upp -- TROR jag. Vill jag minnas i alla fall. Nästa minne: på magen vid liten buske i ...

Av Krister - 4 februari 2017 19:11

        Potatis skalas, kokas och pressas                                Bacon, fläsk, och för bättre(?!!) smak Isterband tärnas I detta fall valdes fläskkarré istället för fläsk            Samt stekes tillsa...

Av Krister - 26 december 2016 09:33


   Tiden går. Den kattunge som hämtades 12 veckor gammal i augusti, växer så det knakar och fyller idag 7 månader.     I stort sett accepterad av alla. Även om Nilsson -- egentligen Pollux -- snart 10 år, ibland har åsikter om honom     ...

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards