Gammelsmurfen i Nyehusen

Alla inlägg under april 2009

Av Krister - 19 april 2009 14:26

  För ett antal månader sedan låg en släkting till min (numera döda) fru och en MYCKET nära vän, inför vetskapen att jordevandringen snart skulle vara slut. Då kom denna text av Ingemar Olsson att betyda väldigt mycket för mig:


Inga bekymmer,änglarna tar hand om dej

inga bekymmer, nej, nej, nej 

inga bekymmer, känn inga band om dej

inga bekymmer  nej, nej, nej 


När du ligger i din bädd ska du inte vara rädd

det betyder ingenting vad som händer runt omkring

änglarna vakar över dej


Inga bekymmer....


Om man säger det är kris tror jag man ska höra på

på sitt eget lilla vis och så dansar man ändå

änglarna dansar med dej


Inga bekymmer...


Du kan finna vad du vill om du bara håller ut

hela livet räcker till så du hinner nog till slut

änglarna väntar på dej


Inga bekymmer änglarna tar hand om dej

inga bekymmer nej, nej, nej

inga bekymmer känn inga band om dej

inga bekymmer nej, nej, nej


 Denna sång spelar jag väldigt ofta när jag sitter i bilen och tänker med saknad på min vän, men vetande att numera är hon väl omhändertagen av änglar och slipper sina plågor här på jordevandringen 

Av Krister - 17 april 2009 20:40

 I Norge finns en tapper tjej. Hon har fått en tuff diagnos endast 17 gammal. Hon bloggar nu om sin sjukdom. En sjukdom som kanske innebär att hon inte ens upplever sin nästa födelsedag som är i juni.

 Följer man hennes blogg ser man "Kristna" kasta ur sig anklagelser som knappast kan vara till en tröst. Kortsynta och dumma människor finns tyvärr överallt. Men hon kämpar vidare och har sin foto- och konstdröm som delvis driver henne att kämpa vidare...


 En länk till en intevju i Norsk TV   http://www.dagbladet.no/2009/04/17/nyheter/innenriks/kreft/5787034/

Av Krister - 17 april 2009 09:12

  I det aktuella fallet kan man ju med berättigande tycka så! Men vet vi hela sanningen? I den här typen av artiklar är det alltid bara ena sidan som kommer till tals. Känner inte människan i fråga och tänker inte ha åsikter om henne!

  Men tyvärr ÄR det ju så att det fuskas med tex sjukskrivningar. Hur skall vi komma till rätta med detta?

 ÄR det OK att folk är hemma påstående sig vara sjuka, och kanske tom får lön från annat ställe?

 ÄR det OK att vara hemma pga påstådd ryggont men gräva i trädgården?


 Kan också tänka mig andra sistuationer där vi nog skulle VÄLKOMNA angiveri. Som om tex grannens barn far illa pga att någon förälder förgriper sig på barnet. Sexuellt eller genom att slå det.

 Hustrumisshandel likaså.

 Om ett djur far illa pga uppenbart djurplågeri.

osv


 MEN -- och detta är mycket viktigt  -- man måste veta att det man påstår är sant. Vid vissa sjukdomar är det tex inte bara OK att vara ute utan tom direkt nödvändigt för att komma tillbaka till arbetet igen. Är man utbränd kan det säkert vara rena hälsokuren att använda sina händer istället. osv


 Så det är nog lite farligt att så enkelt förkasta angiveri.

Av Krister - 16 april 2009 16:58

  Dagen föreslår att man som arbetslös skall kunna gå in och arbeta gratis på tex ålderdomshem och gruppboenden. Låter som en jättebra idé för mig som arbetslös. Speciellt i mitt fall som VILL arbeta med människor. JAG åker hellre och gläder en gammal eller handikappad människa att komma ut, eller bara genom att sitta och prata,--Något som många saknar,  -- än att jag går hemma och får mina pengar.

 Med den brasklappen att alla boede på boenden inte klarar av detta. Eller att man som utomstående bara kommer dit och tror att det fungerar problemfritt. Finns många där som inte kan prata eller har svårt att förmedla vad de vill. Så i vissa fall krävs det någon form av utbildning innan det fungerar.


 Dock är jag tveksam till att TVINGA någon till detta. Alla passar inte att arbeta med människor, andra känner detta och VILL INTE göra det.

 Men för mig vore det en toppenidé!


 Dock lär det inte vara ett steg mot ett arbete, eftersom (de flesta) kommunerna kräver att man skall vara utbildad.  Så det är inte bara att "kasta in" arbetslösa och tro att det fungerar plroblemfritt.


 Men om man tillåter viss typ av "prövning" innan, är jag inte alls främmande för ideen som sådan!!

Av Krister - 15 april 2009 19:32

 Tänk om man ändå hade varit kvinna...

Då hade det varit helt OK att smälla i sig allt godis man gör. Det är bara att hänvisa till att man är gravid eller har PMS.

Men vad skall en stackars mullig man i sina bästa år skylla på....

Av Krister - 15 april 2009 19:14

 I Kristianstadsbladet pågår en "intern strid". För eller emot den nya arenan. Ledarsidan är mot medan sportchefen är för.

Debatten är även hård på tidningens debattsida. Kostnaderna räknas också på olika sätt. Tidningen får den till ca 500 miljoner, medan försvarana hävdar att det stannar på bara ca 360 miljoner.

 Siffrorna beror givetvis på vad som räknas in.


 Nu i dagarna har debatten tagit ny fart(? vi får väl se vilka insändarreaktioner det blir på denna ledare...)  I Malmö har man nämligen invigt en arena som blev 300 miljoner dyrare än beräknat. Den kommunala delen har ökat med ca 150.

 Det som är intressant i Kristianstad är att det tydligen inte finns någon privat aktör som tror på projektet, eftersom kommunen skall betala till 100%.

 I Kalmar står striden högt gällande om kommunen skall gå i borgen med 100 miljoner eller inte, här i stan tvekar man inte när siffran är 5 gånger högre.


 Personligen är jag också tveksam till saken. Behöver verkligen stan denna dyra arena. Kommer den att betala sig? Alla arenor som byggs runt om i landet kan inte hysa handbollsVM, SchlagerEM-uttagning och stora artister. Ansvariga för Ticnet tror att antalet arenor REDAN är för stort i Skåne.

 Försvararna påpekar att skolorna behöver denna möjlighet. Att klubbarna behöver denna möjlighet.

 Hade det inte varit vettigare att lägga ut pengarna på att göra vid flera idrottshallar i kommunen än att satsa allt på ett bräde!


 Skall bli intressant att se hur sportchefen svarar på detta påpekande om fördyringen i Malmö---

Av Krister - 14 april 2009 21:08

 MYCKET givande!! Trevlig arbetsplats och trevlig personal! Som tur är ses man inte som renodlad praktikant utan får hjälpa till från dag ett. Det är ju så man lär sig, inte genom att gå och titta under 5 veckor. Dessutom kan jag ju redan stor del av det jag skall göra! Det är bara arten av handikapp som är nytt för mig. Vårddelen är jag ju van med sedan åtskilliga år

Min kamera

    

Presentation

Väder

Väder Åhus

Klocka

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gammelsmurfens gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Bild


Ovido - Quiz & Flashcards